کوچ دسته‌جمعی پیشکسوتان طلا فروش شیراز از بازار

  • 30 مرداد 1400 - 16:56
کوچ دسته‌جمعی پیشکسوتان طلا فروش شیراز از بازار

نبود مشتری، افزایش روزانه قیمت تحت تاثیر اتفاقات بین المللی، افزایش ۵۰۰ درصدی نرخ مالیات، بی مهری سازمان تامین اجتماعی به صنف طلا فروشان باعث شده تا شرایط ادامه فعالیت برای طلا فروشان شیراز روز به روز دشوارتر شود و پیشکسوتان این صنف یکی پس از دیگری از این حرفه دست بکشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز طلا فروشان شیراز دیگر نه حالی برای ادامه دادن دارند و نه رمقی برای تکاپو در این بازار ؛ کسادی بازار و اتفاقات بین المللی باعث شده تا مغازه داران طلا فروشی شیراز عطایشان را به لقایش  بفروشند و مغازه ها را به افراد دیگر و جوان تر اجاره دهند.

 با اوج‌گیری قیمت‌ها در بازار سکه و مسکوکات طلا، تقاضا برای خرید سکه اندکی بالا رفته، اما با شروع ماه‌محرم حجم مبادلات کاهش یافته است.

نه اقتصادی وجود دارد و نه رونقی

آن طور که مستغنی رئیس اتحادیه فروشندگان طلا فروشان و جواهر شیراز می گوید:  در حال حاضر سازنده های طلا هیچ فعالیتی انجام نمی دهند.

وی با بیان اینکه نوسانات کسب و کار و نرخ ارز دو فاکتور اصلی بازار طلا و جواهر شیراز است می گوید: در شرایط فعلی مشکلات و چالش های زیاد باعث شده تا دیگر نه اقتصادی وجود داشته باشد و نه رونقی.

بخشودگی جریمه های مالیاتی کذب است

سید محمد حسین مستغنی در گفت و گو با ایلنا می افزاید: متاسفانه سازمان هایی مانند امور مالیاتی، تامین اجتماعی فشار را بر مغازه داران افزایش داده اند این در حالی است که این سازمان ها در دوران کرونا به جای اینکه مراعات حال مغازه داران را کنند میزان جریمه ها را افزایش داده اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا فروشان و جواهر شیراز با اشاره به اینکه سازمان‌های مالیاتی و تامین اجتماعی بدون هیچ بخشودگی جرائم،  میزان مالیات را با مبلغ بیشتری از مغازه‌های طلا فروشی دریافت می‌کنند، می‌گوید: تمام صحبت‌ها و مطالبی که در خبر‌ها با عنوان بخشودگی جرائم مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی در رسانه ها منتشر می شود دروغ محض است.

افزایش ۵۰۰ درصدی مالیات طلافروشان

مستغنی با اشاره به اینکه تبصره ها و ماده‌های قانونی زیاد تامین اجتماعی سبب شده هر سری جهت بخشودگی به این سازمان مراجعه می‌کنیم ،نتیجه خوبی نگیریم،می‌گوید: متاسفانه سازمان مالیاتی میزان مالیات مغازه‌های طلا فروشی شیراز را حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ درصد افزایش داده که متاسفانه وضعیت روز به روزبرای قشر طلا فروش دشوار و دشوارتر می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا فروشان و جواهر شیراز با بیان اینکه ادامه‌دار شدن این روند باعث می شود طلا فروشان  از مغازه‌داری دست کشیده و برای ادامه فعالیت‌شان  به مکان‌هایی مانند فضای مجازی و راه‌های دیگر روی آورند ، ادامه می‌دهد: زیرا فعالیت در این فضاها  و خارج از مغازه  نیازی به پرداخت مالیات و بیمه تأمین اجتماعی و هزینه های دیگر ندارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شهرداری شیراز از مغازه‌های طلا فروشی  بیشتر از مشاغل دیگر عوارض دریافت می کند، می گوید: طلا جزو کالاهایی است که نرخ آن به صورت روزانه در تمام رسانه‌ها منتشر می شود و قیمت این محصول با گرانی قیمت دیگر محصولات افزایش نمی یابد.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا فروشان و جواهر شیراز با اشاره به اینکه مغازه داران طلا فروشی در مقطعی از زمان روی هر عدد سکه حدود ۴ میلیون تومان متضرر شدند، ادامه می دهد: هرچند که قیمت سکه در مقطعی از زمان به حدود ۱۶ میلیون تومان رسید اما کاهش قیمت این محصول به ۱۲ میلیون تومان سبب شد تا مغازه داران متضرر شود که هیچ فردی هم پاسخگوی این مشکلات نبود.

چشممان در انتظار تصمیمات دولت جدید است

مستغنی با اشاره به اینکه همواره امیدواریم تا دولت جدید نگاه بازتری به وضعیت اقتصاد داشته باشد می‌افزاید: هرچند  دولت آقای روحانی در  4 سال آخر دولتش به مردم توجهی نداشت و باعث شد تا ضرر زیادی به اصناف و مشاغلی مانند طلا فروشان وارد شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا فروشان و جواهر شیراز با بیان اینکه در کنار عوامل تعیین کننده نرخ ارز که از جمله آنها عرضه و تقاضا است نرخ دلار در کشور ایران از طریق هرات و برخی کشورهای همسایه تعیین می‌شود، می‌گوید:  روی کار آمدن طالبان در افغانستان و سقوط هرات  باعث شد تا نرخ ارز افزایش پیدا کند و این در حالی است که احتمال افزایش قیمت هنوز وجود ندارد.

مستغنی با اشاره به اینکه نوسانات قیمت ارز و طلا با یکدیگر در ارتباطند ادامه می دهد: افزایش قیمت مالیات باعث شده تا مغازه داران از این کار دست بکشند و واحد صنفی خود را به یک نفر دیگر و افراد نوپا اجاره بدهند و معیشت زندگی را از این بخش تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه  اجاره دادن مغازه‌های طلا فروشی باعث شده تا پیشکسوتان این حوزه روز به روز از این حرفه دست بکشند ،ادامه می دهد: قطعا بعضی اوقات افراد بی تجربه مشکلاتی را در این بخش ایجاد می کنند.

افزایش نرخ مالیات باعث شده تا اعلام ورشکستگی کنیم

علیرضا یکی از مغازه‌داران طلا فروشی با بیان اینکه در شرایط فعلی قیمت طلا در حال افزایش است می گوید: متاسفانه در شرایط فعلی مردم چندان استقبالی از طلا ندارند.

وی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه نبود مشتری و کاهش تقاضا سبب شده تا مغازه داران با مشکلات متعددی مواجه شوند می افزاید: کسادی بازار روز به روز شرایط را برای ما مغازه داران دشوار کرده  به طوری که در تامین هزینه اجاره بها مغازه و آب و برق هم با مشکل مواجه شدیم.

این مغازه دار در ادامه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی حرفه طلا فروشی فقط از بیرون زیبا است می افزاید: متاسفانه تمام سازمان ها و بانک ها طلا فروشان را با چشم یک فرد کامل سرمایه دار می بینند در صورتی که در واقعیت این گونه نیست.

به گفته علیرضا مشکلات مالیاتی و افزایش نرخ مالیات باعث شده تا ما مجبور شویم در آینده اعلام ورشکستگی کنیم.

گزارش: محمدرضا طاهری

دیدگاه