وزیر کار: نباید فقیران را ماشین‌های رأی حساب کرد

  • 06 اردیبهشت 1396 - 22:03
وزیر کار: نباید فقیران را ماشین‌های رأی حساب کرد

علی ربیعی با اشاره به برخی شعارهای انتخاباتی درباره اشتغال‌زایی و افزایش یارانه‌ها، از دست‌مایه کردن فقر در سیاست انتقاد کرد. وزیر کار می‌گوید دولت یازدهم “وارث بیکاری تلنبار شده” از سال‌های قبل است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست چهارشنبه، ششم اردیبهشت ماه هیئت دولت به برخی مسائل مطرح شده توسط شماری از نامزدان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، از جمله درباره فقر و بیکاری واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی ربیعی در جمع خبرنگاران گفت: «فقر یک شبه از بین نمی‌رود و برای از بین بردن آن باید به رشد معقول اندیشید که این هدف، سیاست‌های معطوف به فقر را می‌طلبد.»

عضو کابینه دولت یازدهم همچنین با اشاره به وضعیت اشتغال و شعار برخی نامزدها درباره حل معضل بیکاری خاطر نشان کرد که اکنون “پنجره جمعیتی” برای ورود به بازار کار باز شده و نیروی کار با تاخیر چهار، شش و نه ساله وارد بازار کار شده‌اند.

بیکاری تلنبار شده از سال‌های قبل

به گفته‌ی ربیعی در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار در ایران وجود دارد و هر سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی وارد بازار کار می‌شوند. او افزود، دولت یازدهم ” وارث بیکاری تلنبار شده” از دولت‌های قبلی است.

مطابق بررسی‌های مرکز آمار ایران، در سال گذشته اندکی بیش از ۲۹ درصد جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ سال بیکار بوده‌اند و سهم زنان بیکار در میان این رده سنی کمی فراتر از ۴۴ درصد بوده است.

رئیس جمهوری، حسن روحانی اول فروردین‌ماه گفت: «در سال‌های گذشته به‌جای ایجاد اشتغال برای جوانان، درهای دانشگاه را گشوده و آنها را راهی دانشگاه کردند و حدود ۵ میلیون نفر وارد دانشگاه شدند و امروز سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر، فارغ‌التحصیل و وارد بازار کار می‌شوند.»

علی ربیعی نیز می‌گوید امروز با پدیده کارجویان تحصیل‌کرده‌ای روبرو هستیم که دیگر مانند گذشته نمی‌توانند برخی شغل‌ها را انجام دهند بنابراین باید متناسب با انتظار آنان بازار کار کشور را ارتقا داد.

وعده‌های اغراق‌آمیز رئیسی و قالیباف

ابراهیم رئیسی، یکی از شش نامزد انتخابات پیش‌رو، پنجم اردیبهشت با تشریح برنامه‌های خود مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات، یارانه‌ها را سه برابر و ظرف چهار سال ۶ میلیون شغل ایجاد می‌کند.

محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد اصول‌گرای انتخابات نیز وعده داده درآمد کشور را در چهار سال دو و نیم برابر و پنج میلیون شغل جدید ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد علی نجفی، عضو ارشد ستاد انتخاباتی حسن روحانی در واکنش به سخنان قالیباف گفته است: «این ادعا شبیه ادعاهای دولت قبل و رئیس جمهور قبلی است و فقط رنگ و لعابش تغییر کرده است. برای کسب این درآمد باید رشد سالیانه اقتصادی ۲۵ درصد باشد در حالیکه متوسط رشد سالیانه ما در ۴ دهه گذشته فقط ۳ درصد بوده است.»

وزیر کار با انتقاد از شعارها و وعده‌های فریبنده اقتصادی در مبارزات انتخاباتی، و نکوهش دست‌مایه کردن فقر در سیاست تاکید می‌کند که “نباید به فقیران بسان ماشین‌های رای نگاه شود”.

نجفی نیز روز گذشته شعارهای ایجاد میلیون‌ها شغل در چند سال و چند برابر کردن یارانه‌ها را “پوپولیسم فریبکارانه” خواند و تصریح کرد که باید با افشای این فریبکاری‌ها مانع به انحراف کشیده شدن افکار عمومی شد.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا همزمان و ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

دیدگاه