واکنش مسئولان دولتی به “وعده‌های پوپولیستی” در انتخابات ایران

  • 05 اردیبهشت 1396 - 20:50
واکنش مسئولان دولتی به “وعده‌های پوپولیستی” در انتخابات ایران

رئیسی وعده داده یارانه کم‌درآمدها را سه برابر کند و قالیباف مدعی دو و نیم برابر کردن درآمد کشور شده است. عضو ارشد ستاد انتخاباتی روحانی این گونه وعده‌ها را “پوپولیسم فریبکارانه” خوانده است.

به گزارش رسانه ها، ایجاد میلیون‌ها شغل جدید، افزایش یارانه‌های نقدی و بالا بردن سطح درآمدهای کشور، از جمله وعده‌هایی است که برخی از رقیبان حسن روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مطرح کرده‌اند.

این وعده‌ها با واکنش برخی مقام‌های دولتی، نظیر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شخصیت‌هایی مانند محمد علی نجفی، مشاور پیشین رئیس جمهور و عضو ارشد ستاد انتخاباتی روحانی روبرو شده است.

وزیر کار می‌گوید، به نظر می‌رسد که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که مدعی افزایش یارانه‌ها تا سقف ۲۵۰ هزار تومانی شده‌اند “معنای اعداد و رقم را نمی‌دانند” و فراموش کرده‌اند که در این جامعه زمانی در پی گران شدن نرخ دلار و عبور آن از مرز هزار تومان چه بر سر کارگران آمد.

پیش از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شماری از رسانه‌ها احتمال دادند که محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی را به عنوان یکی از شعارهای محوری خود انتخاب کنند.

به گزارش سایت دولت بهار، حمیدرضا بقایی، نامزد مورد حمایت احمدی‌نژاد برای انتخابات پیش‌رو، در هفته پایانی اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که در صورت پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی ۲۹ اردیبهشت، یارانه‌ها را در گام اول به ۱۱۳۵۰۰ تومان و در گام دوم تا ۲۰۰۰۰۰ تومان افزایش دهد و در گام سوم به ۲۵۰۰۰۰ تومان برساند.

پرچم احمدی‌نژادی‌ها در دستان رئیسی

صلاحیت احمدی‌نژاد و بقایی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان تائید نشد، و اکنون این ابراهیم رئیسی است که با پرچم افزایش یارانه‌ها وارد کارزار تبلیغاتی انتخابات شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیسی پنجم اردیبهشت در تشریح برنامه‌های انتخاباتی خود گفت: «برنامه ما آن است که یارانه سه دهک اول جامعه را تا سه برابر افزایش دهیم؛ چراکه این قشر جز با حداقل‌ها امکان زندگی کردن ندارند.»

با این میزان افزایش، یارانه‌های نقدی تقریبا معادل همان رقمی خواهد بود که حمید بقایی، معاون اجرایی دولت دوم احمدی‌نژاد وعده‌ی پرداخت آن در گام اول را داده بود.

یکی دیگر از وعده‌هایی که با واکنش نزدیکان رئیس جمهور روبرو شده، سخنان چند روز پیش محمد باقر قالیباف مبنی بر دو و نیم برابر کردن درآمدهای کشور در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است.

ادعای اشتغال‌زایی و افزایش درآمد قالیباف

شهردار تهران روز ۳۰ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ادعا کرد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری طی چهار سال در آمد کشور را دو و نیم برابر، و پنج میلیون شغل جدید می‌کند. او همچنین تاکید کرد که اگر از عهده این کار بر نمی‌آمد کاندید انتخابات نمی‌شد.

نجفی، مشاور اقتصادی روحانی که برای سازماندهی ستاد انتخاباتی او از این سمت کناره‌گیری کرده، پنجم اردیبهشت در واکنش به اظهارات قالیباف گفت: «این ادعا شبیه ادعاهای دولت قبل و رئیس جمهور قبلی است و فقط رنگ و لعابش تغییر کرده است. برای کسب این درآمد باید رشد سالیانه اقتصادی ۲۵ درصد باشد در حالیکه متوسط رشد سالیانه ما در ۴ دهه گذشته فقط ۳ درصد بوده است.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نجفی در همایش مسئولان ستادهای فرهنگیان حسن روحانی، مشاوران قالیباف را متهم کرد که “یا آشنایی اولیه با اقتصاد ندارند یا دروغ می‌گویند”.

بنابر این گزارش، نجفی با بیان اینکه کارنامه ۴ سال گذشته شهردار تهران اصلا قابل دفاع نیست، گفت: «پوپولیسم فریبکارانه را باید افشا کنیم تا مردم دچار انحراف نشوند. آقای قالیباف گفته است که ۵ میلیون شغل ایجاد می‌کنم؛ ایشان راهکار باید بدهد که چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟»

معضل بیکاری و “احساس” رئیسی

ابراهیم رئیسی نیز برنامه دوم خود در صورت پیروزی را حل بحران بیکاری عنوان کرده و در این باره گفته است: «احساس ما آن است که مسئله و بحران بیکاری قابل‌حل شدن است و این بحران را می‌توان با ایجاد یک و نیم شغل در سال، حل کرد.»

دیدگاه