کاهش صادرات نفت ایران به کمترین حد در ۱۴ ماه گذشته

  • 02 اردیبهشت 1396 - 9:32
کاهش صادرات نفت ایران به کمترین حد در ۱۴ ماه گذشته

رویترز به نقل از یک مقام مطلع از برنامه حمل نفتکش‌های ایران گزارش داده است که صادرات نفت ایران در ماه مه، ماه آینده میلادی، به کمترین میزان در ۱۴ ماه گذشته خواهد رسید.

طبق این گزارش، ایران پس از فروش کل نفت ذخیره‌شده‌اش، بر روی آب در تلاش برای افزایش صادرت نفت است.

دو ماه پیش نیز علی کاردر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، گفته بود در سال گذشته ایران تقریباً تمامی هفتاد میلیون بشکه نفت بی‌مشتری خود طی دوران تحریم‌ها را فروخته است. این میزان نفت در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس ذخیره شده بود.

رویترز می‌نویسد که ممکن است بخشی از کاهش صادرات ایران مربوط به کاهش تقاضا باشد، زیرا فروش نفت به هند در پی مناقشه بین دو کشور بر سر واگذاری قرارداد توسعه یکی از میادین گازی ایران به هند و همچنین کاهش صادرات نفت ایران به ژاپن به نصف نسبت به ماه آوریل، به کمترین میزان در یک سال گذشته رسیده است.

طبق گفته این منبع آگاه، ایران دوباره حدود سه میلیون بشکه نفت در ماه آینده ذخیره خواهد کرد، در حالی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیرعضو اوپک توافق کرده‌اند، سقف تولید را کاهش دهند تا قیمت‌ها افزایش یابد.

پیش‌بینی می‌شود صادرات نفت ایران در ماه مه، به حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز برسد و تقریباً ۱۰۰ هزار بشکه در روز نیز روی نفتکش‌ها ذخیره شود.

این گزارش می‌افزاید آمار مربوط به فروش میعانات، که یک نوع نفت خام بسیار سبک است، مربوط ماه مه در دسترس نیست. در ماه آوریل، پیش‌بینی می‌شود ایران روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت خام و کمی بیش از ۳۷۰ هزار بشکه میعانات صادر کند که نسبت به ۲.۹ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات در ماه فوریه، که بیشترین حد در شش سال گذشته بود، کاهش شدیدی نشان می‌دهد.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی تولید می‌شود. تقریباً کل میعانات گازی ایران از میدان پارس جنوبی تولید می‌شود.

بر پایه این گزارش، در ماه مارس، ایران روزانه ۲.۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات صادرکرد که اغلب آن را نفت خام تشکیل داد. در ماه‌های مارس و آوریل، ایران نفت خام و میعانات ذخیره نکرده بود.

میزان صادرات مربوط به ماه فوریه بسیار بیشتر از مقادیر اولیه اعلام شده به وسیله رویترز بود و نشان می‌دهد ایران از خارج شدن از لیست کاهش تولید توافق‌شده به وسیله اوپک و غیراوپک، شامل روسیه، حداکثر استفاده را برده است.

توافق کاهش تولید نفت اوپک به همراه ۱۱ کشور دیگر تولیدکننده نفت که اواخر سال گذشته حاصل و از اول ژانویه به مدت شش ماه به اجرا گذاشته شد، ایران را مستثنی کرده است.

در همین حال، پالایشگاه‌های هند برای فشار وارد کردن به ایران به منظور بستن قرارداد مربوط به توسعه میدان گازی فرزاد-بی با کنسرسیوم هندی، خرید نفت سالانه از ایران را تا یک پنجم کاهش دادند.

پیش‌بینی می‌شود صادرات نفت به هند در ماه مه حدود ۳۷۰ هزار بشکه در روز باشد در حالی که در ماه آوریل مشتریان هندی حدود ۴۷۰ هزار بشکه درروز نفت خام و میعانات از ایران وارد کرده‌اند.

ژاپن نیز قرار است در ماه مه روزانه حدود ۴۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کند، که کمترین مقدار از ماه مارس گذشته تاکنون است. واردات نفت خام و میعانات چین از ایران نیز این ماه به کمترین مقدار در چهار ماه اخیر خواهد رسید که کمی بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز است.

دیدگاه