جهاد کشاورزی فارس:‌۷۰ دلال گوشت مرغ در فارس شناسایی شدند

  • 25 اسفند 1399 - 15:40
جهاد کشاورزی فارس:‌۷۰ دلال گوشت مرغ در فارس شناسایی شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ۷۰ دلال و واسطه در بازار مرغ این استان که برای بازار این کالا مخرب هستند، شناسایی شدند.

حسین پژمان در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این واسطه ها در حوزه ارتباط با مرغدار و تامین مایحتاج و منابع مالی مرغدار برای تامین جوجه و نهاده فعالیت می‌کنند و مرغ تحویل کشتارگاه می دهند  و از این محل نیز مجددا با کد مشخص که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صادر کرده وارد بازار می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: اسامی و مشخصات ۷۰ نفر واسطه و دلال فعال در بازار مرغ این استان به صورت کامل مشخص است.

وی ادامه داد: این واسطه ها در آنالیز هزینه های مرغ در نظر گرفته نشده اند در حالی که  این افراد برای کسب سود فعالیت می کنند و بخشی از گرانی قیمت مرغ نیز به همین دلیل است.

پژمان یکی از مشکلات اساسی بازار مرغ را وجود این واسطه ها عنوان کرد و گفت: با انجام مجموعه اقدامات ملی و استانی در حال حاضر در فارس قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است.

او اعلام کرد: تاکنون یک کشتارگاه و ۱۳ مرغداری متخلف که در حوزه نرخ‌گذاری غیرمنطقی برخورد می کردند به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: مدیریت امنیتی و دستوری در این حوزه باعث می شود که مرغدار از تولید منصرف شود و در پی آن کاهش محصول و گرانی نیز حاصل می شود.

وی با بیان اینکه کنترل واسطه ها در اختیار جهاد کشاورزی نیست ،عنوان کرد: در حال حاضر مرغدار در این استان حداکثر به ازای هرکیلوگرم مرغ ۱۶ هزارتومان دریافت می کند و عمدتا واسطه ها سود زیادی دریافت می کنند.

پژمان افزود: بازار مرغ از ابتدای مهرماه امسال به دلیل کمبود سویا در نیمه مهرماه به علت عدم هماهنگی و عدم تامین ارز متلاطم شد.

وی ادامه داد: از ابتدای آبان ماه وزارت جهاد کشاورزی تامین خوراک دام را به صورت صد در صد به عهده گرفت و اکنون مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اجرای محدودیت مرغ سایز نیز برداشته شد و دوره پرورش از ۴۰ روز به ۴۵ روز افزایش و خوراک پنج روزه نیز اضافه شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سقف جوجه ریزی ۱۰ درصد افزایش یافته که مجموعا این سه اقدام از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت مرغ و افزایش تولید در سراسر کشور انجام شده است.

وی در ادامه به اقدامات فارس برای کاهش قیمت مرغ اشاره کرد و گفت:‌قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ گرم در حال حاضر ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است و در اغلب استان‌ها به دلایل متعدد هنوز قیمت مصوب محقق نشده است.

پژمان ادامه داد: زنجیره مرغ از تولید تا مصرف فرآیند طولانی را طی می کند که شامل جوجه ریزی،مرغدار،کشتارگاه،خرده فروش و عمده فروش و از همه مهمتر واسطه هایی که در این صنعت کار می کنند که همه این موارد در قیمت تمام شده مرغ موثر است.

وی به ایجاد ۳۲ فروشگاه عرضه مستقیم گوشت مرغ در شیراز اشاره کرد و گفت: با هدف کنترل قیمت ها در بازار روزانه حدود ۵۰ تن مرغ منجمد نیز با قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سطح استان فارس توزیع می شود.

پژمان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا قیمت کنونی مرغ در بازار که حدود ۲۶ هزار تومان است منطقی است یا خیر؟ گفت: با توجه به افزایش هزینه در همه بخش ها قیمت کنونی مرغ چندان هم بالا نیست و از نظر علم اقتصاد قیمت تمام شده محصول تعیین کننده نهایی قیمت نیست بلکه عرضه و تقاضا در سطح بازار این نرخ را مشخص می کند.

او وضعیت کنونی اقتصاد را در شرایط جنگی دانست و افزود: هیچ نوع تجربه محسوسی در این زمینه وجود ندارد که در شرایط اقتصاد جنگی چگونه باید عمل کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه در شرایط اقتصاد جنگی در برخی موارد ناگزیر به دستوری عمل کردن هستیم که این وضعیت در برخی مواقع پاسخگو نیست،گفت: در حال حاضر التهابی در بازار مرغ استان فارس وجود ندارد.

وی به بخشنامه جدید وزارت جهاد کشاورزی که از شنبه ۲۳ اسفندماه ۹۹ ابلاغ شده اشاره کرد و گفت: براساس این بخشنامه شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید مرغ خواهد کرد که اجرای این بخشنامه به کمک شورای تامین استان فارس نیاز دارد و باید دید با این بخشنامه جدید می توان قیمت مرغ را در سطح استان متعادل تر کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه هیچ مشکلی اکنون در حوزه تولید گوشت مرغ در سطح استان وجود ندارد اظهار کرد: روزانه حدود ۲۸۰ هزار قطعه مرغ تولیدی استان کشتار می شود که حدود ۴۰۰ تن گوشت مرغ بدون ضایعات است که مصرف روزانه در فارس نیز همین میزان است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: جدای از این روزانه حدود ۵۰ تن مرغ منجمد نیز در سطح استان فارس و خصوصا حاشیه شهرها توزیع می شود.

دیدگاه