افتتاح پنج فاز پارس جنوبی؛ «ظرفیت تولید ایران» از قطر پیشی گرفت

  • 27 فروردین 1396 - 23:02
افتتاح پنج فاز پارس جنوبی؛ «ظرفیت تولید ایران» از قطر پیشی گرفت

پنج فاز از میدان پارس جنوبی روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران افتتاح شد، و به این ترتیب پس از سال‌ها ظرفیت تولید ایران در این میدان گازی مشترک از قطر پیشی گرفت.

به گزارش خبرگزاری شانا وابسته به وزارت نفت، آقای روحانی در این مراسم گفت که در دوران ریاست جمهوری‌اش ظرفیت تولید روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، از ۲۴۰ میلیون متر مکعب به ۵۷۵ میلیون متر مکعب رسیده و ۲.۴ برابر شده است.

او همچنین اعلام کرد که در فازهای افتتاح‌شده ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

پارس جنوبی با نزدیک به ۴۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گازی قابل برداشت، بزرگترین میدان گازی جهان است که میان ایران و قطر مشترک است. یک سوم از این میدان در آب‌های تحت مالکیت ایران قرار دارد.

در عین حال قطر که ۱۰ سال زودتر از ایران توسعه این میدان را آغاز کرده بود، تاکنون ۲.۵ تریلیون متر مکعب از ذخایر آن را برداشت کرده است.

در همین زمینه در آیین افتتاح طرح‎های توسعه‌ای پارس جنوبی، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که تولید تجمعی ایران در میدان گازی پارس جنوبی که به یک تریلیون و ۶٠ میلیارد متر مکعب بالغ شده و این میزان تولید برای کشور معادل ١٩١ میلیارد دلار درآمدزایی به همراه داشته است.

اهمیت افتتاح پنج فاز ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١ در آن است که بعد از سال‌ها، ظرفیت تولید گاز ایران از قطر پیشی گرفته است. البته ظرفیت تولید به معنی میزان واقعی تولید نیست.

تولید واقعی روزانه قطر و ایران از پارس جنوبی در سال گذشته به ترتیب ۵۰۵ میلیون متر مکعب و ۴۲۵ میلیون متر مکعب بوده است. ایران طی سال گذشته از پنج فاز افتتاح‌شده نیز مقداری تولید گاز داشت و در آیین افتتاح این فازها، گفته نشد که آیا فازهای پنج‌گانه تکمیل شده و به ظرفیت نهایی تولید رسیده‌اند یا نه.

بنا به آمارهای ارائه شده توسط آقای کاردر در آیین افتتاح فازهای جدید، در سال گذشته تولید واقعی گاز ایران از پارس جنوبی نزدیک ۷۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

انتظار می‌رود، آمارهای سال جاری نشان دهند که با افتتاح این پنج فاز دقیقاً و در عمل چه میزان به تولید گاز کشور اضافه شده است.

قطر ظرفیت تولید روزانه ۵۴۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان را دارد، گرچه اخیراً از عزم خود برای افزایش ۱۰ درصدی تولید خود از این میدان مشترک، طی ۵ تا ۷ سال آینده خبر داده است.

در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی به جز پنج فازی که روز یکشنبه افتتاح شدند، فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ نیز به بهره‌برداری رسیدند. در حال حاضر فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ تا ۲۴ بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و قرار است طی دو سال آینده افتتاح شوند. در عین حال هنوز فاز ۱۱ پارس جنوبی تعیین تکلیف نشده است.

ایران سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با شرکت توتال فرانسه برای توسعه فاز ۱۱ امضا کرد، اما اخیراً شرکت فرانسوی اعلام کرد که تصمیم برای توسعه این فاز را حداقل یک و نیم سال به تعویق انداخته و منتظر است ببیند آیا آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد یا نه.

بر اساس گفته‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در مجموع برای توسعه پارس جنوبی تا کنون ۷۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده، و در صورت افتتاح کامل پارس جنوبی، تولید گاز ایران از این میدان به حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب در سال خواهد رسید.

ایران با ۳۴ تریلیون متر مکعب ذخایر، بزرگترین دارنده گاز جهان است، اما فعلاً جز صادرات روزانه کمتر از ۳۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه و ارمنستان (در قالب تهاتر گاز با برق)، کل گاز تولیدی کشور به مصرف داخلی می‌رسد.

به غیر از پارس جنوبی، ایران روزانه حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب گاز از دیگر میادین نفت و گاز خود برداشت می‌کند و در نظر دارد طی سال‌های آینده ظرفیت کل گاز تولیدی کشور به ۱.۲ میلیارد متر مکعب در روز برسد.

دیدگاه