تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

سرما به مزارع کشاورزی روستای چاه نهر لارستان خسارت زد

  • 19 دی 1399 - 9:06
سرما به مزارع کشاورزی روستای چاه نهر لارستان خسارت زد

سرمای خشک و سخت نخستین ماه از فصل زمستان به مزارع کشاورزی و برخی محصولات باغی و زراعی در روستای چاه نهر لارستان فارس خسارت زد.

مسئول واحد طرح و برنامه جهاد کشاورزی لارستان گفت: سرمای شدید طی روزهای گذشته تاکنون خسارات فروانی به محصولات باغی و زراعی این شهرستان وارد کرده است.

علی فلاحت پیشه جمعه در گفت  و گو با ایرنا اظهار داشت: کارشناسان جهاد کشاورزی به مناطق و مزارع خسارت دیده ناشی از سرمازدگی اعزام شده اند و مشغول برآورد نهایی خسارت هستند.

یکی از اهالی و کشاورزان روستای چاه نهر گفت: سرمای شدید به برخی محصولات کشاورزی شامل بادنجان، گوجه طرح گیلاسی و سیب زمینی و همچنین گندم در این روستا خسارت زیادی وارد کرد.

محمد حسن طیبی به ایرنا گفت:محصول سیب زمینی در  ۴۰۰ هکتار طرح استمرار به دلیل سرمای بی سابقه این روزها در منطقه چاه نهر از بین رفته و خسارات فراوانی نیز به محصولات گوجه و بادنجان وارد شده است.

دهیار روستای چاه نهر نیز گفت: این روستا بزرگترین تولید کننده طرح استمرار سیب زمینی در فارس است و سالانه بیش از ۱۶ هزار تن از این محصول را راهی بازار می کند.

داریوش الهامیان اظهار داشت: به دلیل سرمای شدید این روزها در منطقه بخش عمده ای از این محصول از بین رفته و کشاورزان منطقه متحمل خسارات زیادی شده اند.

وی با بیان اینکه کارشناسان کشاورزی لارستان به منطقه اعزام و شده اند و مشغول برآورد خسارات و همچنین توصیه های لازم به کشاورزان هستند، گفت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در این منطقه افزون بر ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار است.

الهامیان اظهار داشت: سالانه بیش از پنج هزار تن گندم و بیش از صدها تن انواع صیفی اعم از گوجه، بادنجان، خیار سبز و هندوانه در این روستا برداشت می شود به طوری که در زمان برداشت این محصول حتی یک نفر در منطقه بیکار وجود ندارد.

برخی از مسئولان و مدیران اقتصادی استان فارس هفته جاری در بازدید از این روستا و منطقه درزسایبان بر ضرورت تغییر الگوی کشت بویژه توسعه کشت های گلخانه ای به جای کشت های در فضای باز در منطقه تاکید کردند.

روستای چاه نهر از توابع دهستان درزسایبان لارستان است که فاصله این روستا تا شهر لار مرکز شهرستان لارستان حدود ۱۰۰ کیلومتر است.

شهرستان لارستان دارای ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار دیم و ۲۳ هزار هکتار نیز آبی است.

این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

دیدگاه