اورژانس شیراز برای مقابله با آلودگی هوا به حالت آماده‌باش در آمد

  • 14 دی 1399 - 12:47
اورژانس شیراز برای مقابله با آلودگی هوا به حالت آماده‌باش در آمد

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس گفت: به دنبال هشدارها در زمینه آلودگی هوای شیراز، تیم‌های عملیاتی اورژانس این کلانشهر به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.

دکتر محمدجواد مرادیان، یکشنبه به خبرنگاران گفت: این آماده باش با توجه به هشدارهای سازمان محیط زیست در خصوص آلودگی هوای شیراز  صورت گرفت.

او ادامه داد: پدیده آلودگی هوا به دنبال کاهش دما اتفاق می‌افتاد و برای گروه‌های پر خطر مانند سالمندان و کودکان بسیار خطرناک است.

وی، بر لزوم در خانه ماندن گروه‌های پرخطر تاکید کرد و افزود: به شهروندان توصیه می‌شود از فعالیت و ورزش در فضای باز و پیاده روی در پارک‌ها اجتناب کنند و اگر مبتلا به آسم هستند و یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده می‌کنند برنامه درمانی خود را دنبال کنند و در صورت نیاز با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

به گفته معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، در چند روز آینده به علت سرمای هوا در ابتدای صبح، مقدار آلایندگی هوا در کلانشهر شیراز پایدارتر و هوا برای گروه‌های حساس ناسالم می‌شود.

بر اساس استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست، چنانچه شاخص ذرات کمتر از ۲ و نیم میکرون و بین عدد  ۱۰۱ تا ۱۵۰ باشد، کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم می‌شود.

 عدد نشانگر شاخص کیفیت هوا موسوم به (AQI)  است که از آن برای توصیف وضعیت آلودگی هوا استفاده می‌شود.

  هوای پاک (۰ تا ۵۰): کیفیت هوا خوب است پیامدی بهداشتی ندارد. هوای سالم (۵۱ تا ۱۰۰): کیفیت هوا قابل‌قبول است؛ اما برخی از مواد آلاینده ممکن است مشکلات مختصری برای شماری از افراد به‌طور غیرمعمول حساس به آلودگی هوا ایجاد کنند. هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۱-۱۵۰): افراد گروه حساس ازجمله افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مانند آسم، افراد دارای بیماری قلبی، کودکان و سالمندان ممکن است دچار مشکل و ناراحتی تنفسی شوند.

هوای ناسالم (۱۵۱-۲۰۰): همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علائم تنفسی شوند؛ افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند. بسیار ناسالم (۲۰۱-۳۰۰): هشدار درباره بروز وضعیت اضطراری بهداشتی. با احتمال بیشتر سلامت همه جمعیت به خطر می‌افتد.خطرناک (۳۰۰- ۵۰۰): وضعیت اضطراری هشدار بهداشتی. همه افراد ممکن است دچار پیامدهای بهداشتی وخیم شوند.

دیدگاه