تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

۹۹ درصد معاملات ثبت الکترونیک می‌شود

  • 07 دی 1399 - 13:32
۹۹ درصد معاملات ثبت الکترونیک می‌شود

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس از فعالیت ۴۰۰ دفتر اسناد رسمی با کمال صداقت، امانتداری و قانون مداری در این استان خبر داد.

سید مهدی هاشمی ضمن تبریک فرا رسیدن روز “سند رسمی و سردفتر” به سران دفاتر، بیان کرد: ارتباط کاری مستقیم و تشریک مساعی سردفتران و ادارات ثبت توسعه ثبت رسمی را در پی داشته و این امر منجر به استحکام مالکیت‌ها، کاهش منازعات و اختلافات ملکی و ایجاد امنیت فکری و حقوقی متعاملان شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی ثبت اسناد فارس، هاشمی بهره گیری این استان از ۴۰۰ دفتر اسناد رسمی را نوید بخش ارائه هر چه مطلوب‌تر خدمات در حوزه‌های مرتبط به مردم شریف فارس برشمرد و بر ضرورت تشریح و تبیین بیش از پیش جایگاه این دفاتر در جامعه تأکید کرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس گفت: خوشبختانه امسال از مجموع دفاتر اسناد رسمی در سطح استان بیش از ۷۱۶ هزار سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده که بیشترین سند تنظیمی وکالت و بیع بوده است.

هاشمی یادآور شد: از مجموع دفاتر اسناد رسمی نزدیکی به ۱ میلیون خدمت در این دفاتر ارائه شده است؛ خدمتی که می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد و معتقدیم که دفاتر اسناد رسمی در تحکیم روابط اقتصادی نقش دارند و در حوزه مشروعیت بخشیدن به معاملات نیز نقش آفرین هستند.

او با اشاره به برگزاری الکترونیک این انتخابات آن را همسو با سیاست‌های حرکت به سمت دولت الکترونیک سازمان ثبت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در راستای مکانیزه شدن فرایندهای ارائه خدمات در پیکره ثبت اسناد و املاک شاهد بیشترین تحولات در این مسیر هستیم به گونه‌ای که نزدیک به ۹۰ درصد از خدمات ثبتی به صورت الکترونیکی و غیر حضوری به متقاضیان در حال انجام است. همچنین بیش از ۹۹ درصد معاملات دفاتر به صورت الکترونیک ثبت می‌شود که در مشروعیت بخشیدن به حقوق عمومی اشخاص موثر است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با بیان اینکه سندی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود بدون مراجعه به مراجع قضایی لازم الاجرا است، عنوان کرد: با سیاست گذاری که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دارد این بستر فراهم شده که بخش زیادی از خدمات در بستر الکترونیکی ارائه شود.

هاشمی با بیان اینکه هیچ گونه اخلالی در اسناد تنظیمی در دفاتر ایجاد نمی‌شود و بستر فراهم است و خلاصه معاملات ثبت می‌شود، بیان کرد: همچنین برای اولین بار انتخابات کانون سردفتران در فارس به صورت الکترونیک و پایلوت برگزار شد.

به گفته او، در همین راستا دفاتر اسناد رسمی اولین تجربه برون سپاری تشکیلات نظام اداری است و تجربه موفقی بوده است و بر اساس همین تجربه بخشی از خدمات ثبتی هم به دفاتر واگذار شده و امروزه صدور اجراییه که قبلا دستی بود به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و از بستر ایجاد شده به اداره ثبت اسناد ارسال می‌شود.

رئیس کانون سردفتران فارس نیز در این نشست بیان کرد: دفاتر از زمان‌های قدیم وجود داشته و امروز به این شکل درآمده است و جایگاه آن به صدر اسلام و حتی قبل ار اسلام برمی گردد.

حسین ساجدی با اشاره به جایگاه مهم دفاتر در تتظیم اسناد، گفت: متاسفانه جایگاه دفاتر در بین مردم شناخته شده نیست و برخی هنوز تفاوت سند رسمی و غیر رسمی را نمی‌دانند.

او افرود: سند رسمی در محاکم قضایی نیاز به ضمانت ندارد و اعتبار آن تثبیت مالکیت مردم و کمک به حاکمیت و دولت است.

ساجدی با بیان اینکه جایگاه دفاتر اسنادرسمی بسیار مهم است و باید به مردم آن را شناساند، خاطرنشان کرد: این موضوع در تثبیت مالکیت مردم مهم است و جایگاه سند رسمی در دنیا برای همه شناخته شده است.

رئیس کانون سردفتران فارس با اشاره به اینکه امروزه دفاتر اسناد رسمی در فارس از آرامش و تعامل خوبی برخوردار است، عنوان کرد: هر گونه شکایتی که مردم از دفاتر دارند در کانون بررسی و نتیجه اعلام می‌شود و ثبت اسناد فارس و دفاتر اسناد رسمی در کشور اول است و الگو است.

ساجدی با اشاره به اینکه انتخابات دفاتر اسناد رسمی برای اولین بار در کشور انتخابات کانون فارس امروز به صورت الکترونیکی برگزار شد، خاطرنشان کرد: شمارش آرا نیز به صورت الکترونیک مشخص می‌شود و می‌تواند به عنوان الگو در کشور باشد.

به گزارش ایسنا، چهارمین دوره انتخابات هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران دفاتر اسناد رسمی فارس به‌صورت الکترونیک برای اولین بار در کشور برگزار شد.

در این انتخابات که امروز و هم زمان با روز بزرگداشت “سند رسمی” برگزار شد، سران دفاتر و دفتریاران دفاتر اسناد رسمی استان به صورت الکترونیکی منتخبان خود در هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی فارس را انتخاب کردند.

دیدگاه