تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

سایه بودجه ۱۴۰۰ بر نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه فارس

  • 23 آذر 1399 - 7:08
سایه بودجه ۱۴۰۰ بر نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه فارس

تبادل نظر مدیران ارشد فارس در مورد بودجه ۱۴۰۰ و سهم این استان از محل اعتبارات ملی و استانی و همچنین درصد رشد بودجه سال آینده فارس، مهمترین موارد مطرح شده در دوازدهمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه این استان بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار فارس عصر شنبه ۲۲ آذر در دوازدهمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان فارس با اشاره به اینکه بودجه پیشنهادی این استان در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با میانگین کشوری رشد مناسبی دارد، گفت: البته باید به چند برابر شدن شدن قیمت‌ها برای انجام اقدامات عمرانی و سایر امور نیز توجه کرد.

عنایت‌الله رحیمی با اشاره به لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بودجه سال آینده فارس حدود پنج هزار و ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که شامل ۲ بخش عمرانی و هزینه‌ای است.

وی، از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست پیشنهادات خود را در اسرع وقت به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهند و زمینه مناسب برای اصلاح این لایحه را فراهم کنند.

استاندار فارس افزود: مدیران این استان باید با انتقال پیشنهادهای خود به نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی در راستای تصویب تصمیمات موثر، شرایط را مهیا کنند.

وی گفت: ظرف سه روز آینده تمام دستگاه‌های اجرایی این استان پیشنهادات مهم خود را باتوجه به وظایف مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به سازمان برنامه و بودجه فارس ارایه دهند تا مجموع این پیشنهادها در اختیار نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی قرار داده شود.

به گفته رحیمی، مواردی ازجمله استقرار ساختمان ادارات در هفت شهرستان نوبنیاد فارس و ایجاد مراکز پلیس با هدف تامین امنیت استان برای ارایه پیشنهادات دستگاه‌های برای لایحه بودجه سال آینده باید در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: ثبت جهانی آثار تاریخی غنی استان فارس و تقویت زیربنایی این میراث از نظر نرم افزاری و سخت افزاری و همچنین ثبت آثار جدید در فهرست جهانی برای معرفی ظرفغیت‌های گردشگری از دیگر مواردی است که باید برای تقویت بودجه سال آینده این استان، پیگیری‌های لازم انجام شود.

استاندار فارس ادامه داد: مواردی دیگر از جمله، توسعه و تقویت طرح‌های مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر، پیگیری تکمیل پروژه‌های آزادراهی و ریلی فارس و توجه به مبارزه با آفات جنگل‌ها و مراتع باید مدنظر دستگاه‌های اجرایی برای افزایش اعتبارات در بودجه سال آینده باشد.

رحیمی بیان داشت: آبرسانی به شهرهای جنوبی استان فارس مانند بیرم لارستان که در این زمینه وضعیت نامناسبی دارند از دیگر موارد مهم است که باید رایزنی لازم برای افزایش اعتبارات این استان انجام شود.

استاندار فارس همچنین با اشاره به بند «د» تبصره ۱۲ قانون بودجه در خصوص فروش و مولد سازی املاک مازاد دولتی، گفت: این ظرفیت ایجاد شده در بودجه، دارایی‌های فرسوده و بی استفاده را وارد چرخه خدمت رسانی به مردم می‌کند و دستگاه‌ها با مولد سازی این املاک، چیزی از دست نخواهند داد.

وی اضافه کرد: در صورتی که دستگاه‌ها برای فروش املاک و دارایی‌های مازاد خود اقدام کنند، درآمد حاصل از این فروش به آنها اختصاص می‌یابد اما اگر در انجام این کار تعلل کنند اداره کل اقتصاد و دارایی وارد عمل می‌شود که در این صورت درآمد حاصله به دستگاه مورد نظر باز نمی‌گردد.

رحیمی، همچنین در باره صدور آرا شورای برنامه ریزی استان فارس گفت: اتخاذ این تصمیمات تنها ۲۰ درصد از تحقق امور است و ۸۰درصد باقی مانده به میزان پیگیری‌های مدیران بستگی دارد.

استاندار فارس از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست، متقاضیان مجوزهای صادره در کارگروه امور زیربنایی را تشویق کرده و مسیر آنها را برای عملیاتی شدن اهدافشان تسهیل کنند.

رحیمی، در بخش دیگری از سخنان خود نیز به اعتبارات پژوهشی استان فارس اشاره و بیان کرد: در شرایط کنونی، طرح‌های پژوهشی باید پاسخگوی مسائل و مشکلات باشند و با ارائه راهکارهای عملیاتی، گوشه‌ای از نیازهای مردم و کشور را تامین کنند.

لایحه ۱۴۰۰ و اعتباراتی استانی فارس

رییس سازمان برنامه و بودجه استان فارس نیز در ادامه این نشست گفت: بودجه کل کشور برای سال ۱۴۰۰ در لایحه‌ای که دولت به مجلس ارایه کرده ۲ هزار و ۴۳۶ هزار میلیارد تومان است که این رقم به نسبت بودجه امسال، ۲۰ ممیز سه دهم درصد افزایش داشته است.

حسن نوروزی افزود: در نگاه اول به نظر بودجه سال آینده انبساطی تهیه شده، و این مساله الزامی است که دولت ناگزیر به انجام آن بوده و در بودجه ۱۴۰۰ منابع عمومی بیش از ۴۷ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: اعتبارات ملی استان فارس در سال جاری، هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان بوده که در بودجه سال ۱۴۰۰ این رقم به ۲ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان افزایش یافته که در این حوزه رشد ۲۹ ممیزسه دهم درصدی مشاهده می شود.

نوروزی اضافه کرد: در سال ۹۹ اعتبارات هزینه ای استان فارس ۷۸۲ میلیارد تومان تعیین شده اما در بودجه سال آینده این میزان به هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته که در این خصوص نیز رشد ۶۳ ممیز ۶ دهم درصد مشاهده می‌شود.

وی اظهار داشت: سرجمع اعتبارات عمرانی فارس در سال جاری، هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان بوده که در بودجه ۱۴۰۰ با رشد ۷۰ درصدی به ۲ هزار و ۸۰۱ میلیارد تومان افزایش یافته که سهم فارس از میانگین کشور در این حوزه که حدود ۶۸ درصد است نیز بیشتر است.

نوروزی همچنین گفت: سرجمع بودجه عمرانی فارس از محل اعتبارات ملی و استانی پنج هزار و ۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است.

سهم فارس از محل فروش و مولدسازی املاک مازاد ۲۲۰۰ میلیارد تومان است

مدیر کل اقتصاد و دارایی استان فارس هم در این نشست بیان داشت:: در قانون بودجه سال ۹۹ رقمی افزون بر ۴۸ هزار میلیارد تومان در کل کشور برای مولد سازی و فروش املاک مازاد در نظر گرفته شده است که سهم استان فارس چهار درصد از تحقق بند دال تبصره ماده ۱۲ قانون بودجه امسال است.

بابک دایی افزود: سهم استان فارس از مولد سازی املاک، ۳۷۳میلیارد تومان و فروش املاک مازاد یک هزار ۶۸۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که سرجمع استان از این بخش ۲ هزار ۲۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی، با اشاره به ثبت املاک مازاد توسط دستگاه‌ها در سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه‌های اجرایی موسوم به “سادا” گفت:تا کنون ۱۳ هزار ۷۸۷ ملک به تفکیک دستگاه‌های اجرایی استان در این سامانه ثبت شده است.

دایی، با اشاره به تشکیل کارگروه فروش املاک مازاد و مولد سازی املاک طبق بند ۱۲ تبصره قانون بودجه اظهار داشت: تاکنون تعداد ۱۷ دستگاه اجرایی این استان افزون بر ۱۴۸ فقره ملک را به عنوان فروش املاک مازاد پیشنهاد داده‌اند که این املاک در کارگروه برسی شده است هرچند که برخی از املاک پیشنهاد شده دارای مشکلاتی از جمله فقدان سند هستند.

مدیر کل اقتصاد و دارایی استان فارس، ارزش ۱۴۸ فقره ملک مازاد برای فروش این استان را ۵۲۳ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: بر اساس تفکیک املاک تعداد ۱۲ فقره از طرف استانداری، اداره کل اقتصاد و دارایی سه ملک، سازمان جهاد کشاورزی ۲۱ ملک، اداره کل ورزش و جوانان ۲ ملک ،اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنج ملک و آموزش و پرورش ۵۹ ملک و… در مجموع ۱۴۸ فقره ملک معرفی شده است.

دایی، همچنین با اشاره به نهایی شدن ۹۶ فقره ملک در اختیار ۱۵ دستگاه اجرایی به ارزش ۴۷۰ میلیارد تومان گفت: دستگاه‌های اجرایی این استان باید توجه داشته باشند که پول حاصل از فروش این املاک به دستگاه‌های اجرایی مربوط واریز و صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام می‌شود.

بر موضوع صرف هزینه اعتبارات آلایندگی فارس نظارت شود 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در این نشست بیان داشت: عوارض آلایندگی واحدهای تولیدی و صنعتی این استان که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار را شامل می‌شود به صورت مستقیم به حساب شهرداری‌های این استان واریز می‌شود.

حمید ظهرابی افزود: با توجه به اینکه هیچ نظارتی بر هزینه کرد این بودجه نمی‌شود و اینکه این اعتبارات باید صرف احیا و حفظ محیط زیست شود، پیشنهاد می‌شود که شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس روندی را پیش بینی کند که بر نحوه هزینه کرد این اعتبارات نظارت شود.

توسعه گلخانه‌ای فارس در ۱۴۰۰ تقویت شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم در این جلسه بیان کرد: با روند تغییر اقلیم منطقه باید فکری برای توسعه سایه‌بان‌ها و گلخانه‌ها در این استان شود.

حسین پژمان افزود: سالانه حدود سه هزار میلیارد تومان از سوی دولت به حوزه کشاورزی این استان کمک می‌شود و همچنین سالانه مبلغ سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان فارس برای مواردی ازجمله سرمازدگی پرداخت می‌شود.

بافت تاریخی فارس در بودجه سال آینده دیده شود

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیز در این جلسه گفت: افزایش اعتبارات استان فارس در بودجه سال ۱۴۰۰ در حوزه تقویت زیربنایی شهرهای صنایع دستی این استان و بافت‌های تاریخی باید لحاظ شود.

دیدگاه