ناجا برای مقابله با قاچاق٬ یگان حفاظت گمرگ تشکیل داد

  • 25 فروردین 1396 - 12:21
ناجا برای مقابله با قاچاق٬ یگان حفاظت گمرگ تشکیل داد

رئیس پلیس پیشگیری ناجا از تشکیل و آغاز به کار «یگان حفاظت گمرک» برای تشدید مبارزه با قاچاق در ایران خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه (۲۴ فروردین) خبرگزاری مهر٬ محمد شرفی در مراسم معرفی فرمانده «یگان حفاظت گمرک» این خبر را اعلام و گفت که تشکیل چنین یگانی «در راستای تحقق مطالبه رهبر» است.

آقای شرفی وظایف این یگان را «حفاظت از اماکن، کالاهای موجود در گمرک»، «کنترل مراجعه‌ کنندگان» و «وسائل نقلیه» اعلام کرده است.

این مقام انتظامی همچنین اعلام کرد که یگان مذکور «به عنوان ضابط خاص دادگستری در امور گمرک با مصادیق قاچاق کالا برخورد خواهد کرد.»

«ضابطان خاص» به مقام‌ها و مامورانی در ایران گفته می‌شود که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محول شده٬ عمل می‌کنند.

از ماموران وزارت اطلاعات، ماموران نیروی سازمان بسیج و سازمان اطلاعات سپاه و همچنین سایر نیروهای مسلح هم به عنوان «ضابطان خاص» نام برده می‌شود.

براساس اعلام مقام‌های مسئول٬ ایران در حال حاضر ۱۵۰ گمرک دارد که حجم قابل توجهی از قاچاق کالا به کشور از همین مبادی رسمی صورت می‌گیرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌هاست که از روند رو به گسترش ورود کالاهای قاچاق به ایران سخن می‌گویند٬ اما تاکنون هیچ مرجع و نهاد و سازمانی در کنترل و کاهش ورود این حجم از کالاهای قاچاق عملکرد قابل قبول و روشنی نداشته است.

گمرک ایران ۱۸ فروردین نیز اعلام کرده که به زودی همه کانتینرهای ورودی به گمرک «شهید رجایی» در بندرعباس با سیستم «ایکس‌ری پیشرفته» بازرسی خواهند شد.

از ۱۱ دستگاه ایکس‌ری کامیونی فعال در گمرگات ایران٬ دو دستگاه در بندر «شهید رجایی» فعال است. از این بندر که ۲۴۰۰ هکتار است روزانه به طور میانگین دو هزار کانتینر از این بندر وارد کشور می‌شود.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که گزارش‌های متعددی از ورود روزانه هزاران کانتینر بدون نظارت به داخل کشور منتشر شد.

در شهریورماه سال ۹۵ محمدجعفر منتظری٬ دادستان کل کشور، از ورود روزانه سه هزار و ۸۵۰ کامیون از طریق بندرعباس به ایران«بدون بازرسی ونظارت» خبر داد.

اواخر مردادماه سال گذشته نیز برخی رسانه‌ها خبر دادند که «بزرگ‌ترین محموله قاچاق» در شش سال اخیر در بندر «شهید رجایی» در بندرعباس کشف شده و در این پرونده ۱۱ نفر از «کارکنان گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی» دستگیر شده‌اند.

حبیب‌الله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیشتر اعلام کرده بود که «روزانه چهار هزار کانتینر از طریق بندر شهید رجایی وارد و خارج می‌شود که این بندر با یک دستگاه ایکس‌ری، تنها قادر به چک کردن ۲۰۰ کانتینر است.»

قاچاق کالا در ایران به یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی و نمادهای «فساد» در کشور تبدیل شده است.

دیدگاه