کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌های فارس،گامی در راستای رفع آلودگی

  • 03 آذر 1399 - 8:53
کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌های فارس،گامی در راستای رفع آلودگی

آلودگی هوا ناشی از فعالیت نیروگاه‌های تولید برق، موضوعی است که با تشدید وضعیت آلایندگی‌ها به ویژه در کلانشهرها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد ، استان فارس امسال توانست با کاهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌های برق گامی اساسی در راستای کاهش این آلودگی‌ها بردارد.

نیروگاه‌های حرارتی مانند مولدهای بخار، سیکل ترکیبی، گازی و دیزلی برای تولید برق نیازمند مصرف سوخت‌های فسیلی نظیر گاز طبیعی و گازوئیل هستند. معمولا گازوییل یا مازوت به عنوان سوخت جایگزین در این نیروگاه‌ها به کار می رود و سوخت اصلی این نیروگاه‌ها گاز است.

هر قدر از سهم سوخت مایع در تولید انرژی در این نیروگاه‌ها کاسته شود و کفه مصرف به سمت استفاده از گاز بچربد ، گامی در راستای کاهش آلودگی هوا برداشته شده است.

بر اساس آمارهای موجود از مجموع ظرفیت نامی نیروگاه‌های نصب ‌شده در کشور، ۲۲ درصد به واحدهای بخار، ۳۵ درصد به واحدهای گاز،  ۲۵ درصد به واحدهای سیکل ترکیبی و مابقی به نیروگاه‌های دیزلی اختصاص دارد و از مجموع نیروگاه‌های حرارتی موجود در کشور، ۴۲ واحد دولتی، ۶۰ واحد خصوصی و ۲۱ واحد در اختیار صنایع بزرگ است. استان فارس نیز سهم قابل توجه در ظرفیت های نیروگاهی دارد.

مصرف گاز در  پنج نیروگاه فارس

غلامعباس حسینی مدیر عامل شرکت گاز استان فارس با بیان این‌ که در نیمه نخست امسال پنج نیروگاه فارس ۳ میلیارد و ۸۰۴ میلیون و ۴۳۶ هزار مترمکعب گاز مصرف کرده اند  گفت: مصرف گاز نیروگاه‌ها در مدت مشابه سال گذشته سه میلیارد و ۲۵۴ میلیون و ۷۴۳ هزار  مترمکعب بوده است بنا بر این مصرف گاز در نیروگاه های فارس امسال ۱۶ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: با گازرسانی صحیح و بموقع به نیروگاه‌های استان و تامین گاز آنها، مصرف سوخت مایع در نیروگاه های یک ، دو و سه کازرون ، جهرم،حافظ و سیکل ترکیبی به حدود صفر رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز فارس ادامه داد: امیدواریم مصرف گاز در نیروگاه ها بدون اعمال محدودیت مصرف، تا پایان امسال(۹۹) استمرار داشته باشد.

این مقام مسوول ، درباره مصرف گاز صنایع فارس نیز توضیح داد: صنایع عمده و فوق عمده استان  فارس ، بزرگ ترین مصرف کنندگان گاز فارس هستند به صورتی که مصرف گاز در صنایع سیمان از ابتدای امسال برابر با ۲۶۱ میلیون و ۴۰۸ هزار مترمکعب، صنایع فولاد و ذوب آهن برابر ۳۴۸ میلیون و ۲۵۶  هزارمترمکعب، پتروشیمی ها برابر با ۸۵۸ میلیون و  ۵۳۴ هزار مترمکعب و پالایشگاه ها برابر با ۱۰۲ میلیون و ۱۳ هزار متر مکعب بوده است.

مدیر عامل شرکت گاز فارس با اشاره به افزایش ۸۵ درصدی گازرسانی به صنایع استان اضافه کرد: با تلاش های انجام شده، این شرکت توانسته در برنامه‌ریزی‌های مربوط به گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها به  اهداف تعیین شده خود دست یابد. هم‌اینک با تلاش‌های صنعتگران گاز فارس و حمایت های دولت تدبیر و امید، بیش از هشت هزار و  ۱۸۶واحد صنعتی از نعمت ارزشمند گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

حسینی گفت: سرعت بخشیدن به روند گازرسانی به صنایع، علاوه بر جهش تولید، توسعه اقتصادی و خدمات متوازن گازرسانی، موجب جایگزینی این سوخت پاک با دیگر سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست می شود.

دیدگاه