انتقاد رهبری از «برداشت‌ نادرست» از سخنانشان درباره اقتصاد

  • 22 فروردین 1396 - 22:36
انتقاد رهبری از «برداشت‌ نادرست» از سخنانشان درباره اقتصاد

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب با «انتقاد از برخی برداشت‌های نادرست» از سخنان اخیرشان درباره امور اقتصادی و مشخصا واردات به ایران توضیح دادند که «منظور از منع واردات، واردات کالاهایی نیست که در داخل به‌ قدر کافی تولید نمی‌شوند یا واردات آنها می‌تواند برای تولید داخل الگو قرار گیرد».

به گزارش منابع خبری، رهبر انقلاب روز دوشنبه، ۲۱ فروردین، در دیدار با تعدادی از مسئولان گفتند: «آن وارداتی باید متوقف شود که کارخانه‌ داخلی و تولید را تعطیل می‌کند.»

آیت‌الله خامنه‌ای روز اول فروردین سال جاری در جریان یک سخنرانی در مشهد، با انتقاد از وضعیت اقتصادی ایران گفتند که «واردات کالاهایی که در داخل به اندازه کافی تولید می‌شوند، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود».

ایشان همچنین «واردات کالاهای مصرفی دارای تولید داخل همچون مواد خوراکی، پوشاک، وسایل منزل و لوازم‌التحریر» را «مایه شرمندگی در مقابل تولیدکننده و فروشندگان خارجی این کالاها» توصیف کردند.

به دنبال این سخنان، پنج چهره اقتصادی نزدیک به اصولگرایان، مانند علیرضا زاکانی، پرویز داوودی و حسین صمصامی در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار «تبدیل فتوای رهبر انقلاب درباره حرمت واردات کالاهای تولید داخل به منع قانونی و اجرایی» شدند.

۴۵ نماینده مجلس هم روز ۲۰ فروردین در تذکری به بیژن زنگنه، وزیر نفت، خواستار «جلوگیری از واردات بی‌رویه لوله‌های بدون درز» شدند و این کار را «حرام شرعی» توصیف کردند.

دیدگاه