پیش‌بینی تولید ۱۸۲ هزار تن چغندر قند در شهرستان اقلید فارس

  • 11 آبان 1399 - 10:48
پیش‌بینی تولید ۱۸۲ هزار تن چغندر قند در شهرستان اقلید فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید فارس گفت: با آغاز برداشت مکانیزه چغندرقند انتظار می‌رود بیش از ۱۸۲ هزار تن از این محصول از مزارع این شهرستان برداشت شود.

سیدعلی آقا میرطالبی یکشنبه یازدهم آبان در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال سطح زیر کشت چغندر قند در مزارع شهرستان بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار است که برداشت آن از دهم مهرماه آغاز شده است و تا بیستم آبان ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: محصول برداشت شده برای فرآوری به کارخانه های قند اقلید، مرودشت و نقش جهان اصفهان ارسال می شود و تمام مراحل کاشت تا برداشت تحت نظارت و قرارداد این کارخانه هاست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید افزود: با وجود نیاز نقدینگی کشاورزان برای خرید نهاده و ماشین آلات لازم، اجرای کشت قراردادی را می توان تضمینی برای خرید محصول این کشاورزان محسوب کرد.

میرطالبی گفت: کاهش هزینه‌های تولید، کاهش مصرف آب، آسان شدن عملیات برداشت از مهمترین مزایای برداشت مکانیزه چغندر قند است و استفاده از بقایای گیاهی محصول به عنوان کود سبز، افزایش ماده آلی خاک، سرعت عمل بالا در برداشت و سهولت در بارگیری محصول، فراهم شدن زمان مناسب و به موقع عملیات کشت ‌های پاییزه گندم و جو از فواید دیگر این نوع از برداشت مدرن است.

شهرستان اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز با دارا بودن دشت های حاصل خیز آسپاس، بکان و نمدان بیش از نیم قرن است که چغندرقند در آن کشت می شود و کارخانه قند اقلید از قدیمی ترین کارخانه های قند در کشور است که بطور مستقیم برای ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

دیدگاه