“فارس قطب تولید لیموشیرین کشور”

  • 05 آبان 1399 - 14:47
“فارس قطب تولید لیموشیرین کشور”

استان فارس با قریب به ۱۵ هزار هکتار باغ و تولید بیش از ۴۵۰ هزارتن لیموشیرین در سال، به عنوان قطب بلامنازع تولید این نوع از مرکبات در ایران به شمار می‌رود.

لیموشیرین، میوه‌ای از دسته مرکبات به شمار می‌رود که به دلیل پوست نازک و رنگ سبز مایل به زرد، مشابه لیمو اما طعم آن برخلاف لیمو، شیرین است. اگرچه طعم این میوه سرشار از ویتامین C در مواردی کمی تلخ، حس می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان فارس، دوشنبه ۵ آبان در جمع خبرنگاران گفت: فارس به دلیل شرایط جغرافیایی ویژه، محل مناسبی برای پرورش انواع میوه‌هاست و گونه‌های مختلف مرکبات، از پرتغال، لیمو، نارنگی، نارنج، لیموشیرین و … سطح قابل توجهی از باغ‌های میوه در این استان را در بر می‌گیرد.

مجیدرضا پاکاری با بیان اینکه سطح زیرکشت لیموشیرین بالغ بر ۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار است، گفت: این باغ‌ها در شهرستان‌های جهرم و قیروکارزین بیشترین سطح را دارد و البته در دیگر نقاط مانند شهرستان کازرون نیز تولید می‌شود.

او با اشاره به اینکه برداشت لیموشیرین از نیمه دوم مهرماه در فارس آغاز شده و کار تا اوایل آذر ادامه دارد، گفت: بالغ بر ۱۰۰ مرکز درجه‌بندی و بسته‌بندی است که انبارداری محصول لیمو شیرین را انجام می‌دهند.

پاکاری ادامه داد: احداث کارخانه‌های صنایع تبدیلی، یکی از مهمترین نیازهای استان فارس برای افزایش ارزش افزوده تولیدات کشاورزی و باغی محسوب می‌شود و قطعا در توسعه فعالیت‌ها و ارتقاء جایگاه اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود.

این مدیر سازمان جهادکشاورزی فارس؛ حفظ جایگاه فعلی تولید لیمو شیرین در سطح شهرستان های جنوبی در استان را نیازمند به تداوم حمایت در زمینه تهیه نهاده‌ها، بهبود مدیریت تولید دانش بنیان و تولید محصول سالم دانست و گفت: ایجاد صنایع فرآوری و تثبیت بازار بر اساس هزینه های تولید امکان تولید کمی، کیفی و مستمر لیمو شیرین را به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، در استان پهناور فارس، ۶۱ هزار هکتار باغ انواع مرکبات وجود دارد؛ باغ‌هایی که سالانه بیش از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع مرکبات در آنها تولید و روانه بازار مصرف داخل و خارج از کشور می‌شود.

از سال‌ها قبل، موضوع ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی، در بخش‌های مختلف، خصوصا مرکبات به واسطه ارزش افزوده بالای آن، مورد نظر و تاکید کارشناسان قرار داشته است اما در این زمینه هنوز شاهد برداشته شدن گام‌های تاثیرگذاری نیستیم؛ اقداماتی که بتواند سهم قابل قبولی از کل تولید مرکبات را در مسیر افزایش بهره‌وری به سمت تولید محصولاتی نظیر آبمیوه، کنستانتره، اسانس و … هدایت کند.

دیدگاه