“پسته فارس کیفیت دارد اما برند نیست”

  • 20 مهر 1399 - 12:22
“پسته فارس کیفیت دارد اما برند نیست”

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی استان فارس اعتقاد دارد که محصول پسته تولید شده در فارس علیرغم اینکه استانداردهایی بالاتر از سطح اروپا را دارد اما چون برند نیست، در بخش صادرات داخل و بیرون از کشور، دچار لطماتی شده است.

خسرو فروغان یکشنبه ۲۰ مهر در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی شیراز، گفت: محصولات تولید شده در استان فارس به لحاظ کمیت و کیفیت، جایگاه مناسب و مطلوبی دارد و این موضوع فارس را در صادرات این نوع کالاها، جزو استان‌های برتر کشور قرار داده است.

فروغان خاطرنشان کرد: اینکه عمده محصولات صادراتی فارس مربوط به تولیدات بخش کشاورزی‌ست، مشکلات صادرات این استان به مراتب بیشتر از سایر استان‌هاست و پسته هم از این موضوع مستثنا نیست.

او ادامه داد: پسته جزو کالاهای نوپا و جدید و بدون برند استان فارس محسوب می‌شود و همین موضوع منجر به بی‌توجهی دستگاه‌ها به مشکلات مرتبط با آن شده است؛ حال آنکه امروز محصول تولیدی فارس در بسیاری از استان‌های کشور به نام استان‌های صاحب‌نام در تولید پسته، عرضه می‌شود.

فروغان با ابراز تاسف از نبود برند مشخص برای پسته فارس، اضافه کرد: در بحث صادرات پسته استان فارس موانع و مشکلاتی وجود دارد که موجب شده این محصول استان از گمرک سایر استان‌ها به خارج صادر شود.

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس، قیمت پایه محصول پسته را یکی از مشکلات دانست و گفت: قیمت پایه این محصول با قیمت واقعی فروش ان در خارج از کشور تفاوت دارد.

فروغان همچنین نبود آزمایشگاه‌های استاندارد برای محصول پسته و دیگر محصولات غذایی را از دیگر مشکلات فارس در صادرات پسته اعلام کرد.

او با اشاره به اینکه فارس از نظر تولید پسته رتبه ۴ را در کشور دارد و به گفته کارشناسان، استاندارد کیفی محصول تولیدی فارس حتی از اروپا بالاتر است، گفت: اگر مشکلات دیگری که بر صادرات این محصول تاثیر منفی دارد، رفع و فضای مناسب برای عرضه آن فراهم شود، فارس جزو سه استان برتر ایران قرار خواهد گرفت.

فروغان با تاکید بر لزوم ایجاد آزمایشگاه‌های استاندارد و زیرساخت قرنطینه پسته به عنوان اقداماتی پایه‌ای در زمینه صادرات این محصول، گفت: با توجه به اینکه بعضی از اقلام پسته در سامانه گمرک نیست پیشنهاد می‌شود که صادرکنندگان خوداظهاری را انجام داده و صادرات را از مبدا فارس دنبال کنند.

ایجاد قرنطینه پسته

دبیر کل اتاق بازرگانی فارس نیز با اشاره به تعرفه های صادراتی و مشکلات در حوزه صادرات گفت: بحث تغییر تعرفه ها و افزایش ۲ دلاری بر روی تعرفه پسته یکی از معضلات صادرات این محصول است که موضوع تغییر تعرفه ها می بایست از طریق سازمان صمت، جهاد کشاورزی و اتاق استان پیگیری شود.

علی عوض‌پور افزود: در شرایط فعلی سازمان جهادکشاورزی استان باید به صورت مقطعی اقدام به ایجاد قرنطینه برای محصول پسته را با هدف کاهش مشکلات صادرکنندگان و صادرات این محصول کند.

عوض پور با بیان اینکه صادرات پسته به عنوان یک محصول ارز آور، نیازمند نگاه و توجهی ویژه است، گفت: بحث اعزام نماینده استاندارد و گمرک به شهرستان سروستان به عنوان مرکز عمده تولید پسته در استان فارس باید مد نظر قرار گیرد.

رئیس اداره توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم رفع مشکلات در خصوص تولید و صادرات پسته، مانند سایر محصولات کشاورزی را نیازمند ایجاد یک کنسرسیوم دانست.

محمد دانش‌نیا ادامه داد: علاوه بر بخش تولید، در فرآوری پسته هم مشکلاتی وجود دارد که برای شناسایی و یافتن راهکارهای حل آن، نیاز به تشکیل انجمن پسته فارس داریم.

دانش نیا تاکید کرد: بر اساس ماده ۱۶ گمرک، باید ارزش صادراتی پسته به عنوان پیشنهاد به سازمان توسعه تجارت اعلام شود.

سطح زیر کشت پسته در فارس ۲۰ هزار هکتار است

شیخ الاسلام از فعالان اقتصادی و کشاورزان پیشرو استان فارس نیز گفت: در حال حاضر  سطح زیر کشت پسته در استان فارس ۱۵ تا۲۰ هزار هکتار است و فارس به دلیل موقعیت اقلیمی پتانسیل بسیار خوبی برای تولید و صادرات پسته دارد.

وی افزود: در محصول پسته به ازای هر متر مکعب پسته ۲ دلار درآمد و ارز آفرینی در کشور وجود دارد بنابراین این محصول  از لحاظ اقتصادی و آستانه تحمل شوری نسبت به بقیه محصولات برتری دارد.

شیخ الاسلام با بیان اینکه انحصار محصول پسته باید از یک استان خارج شده و استان‌های مستعد تولید و صادرات این محصول جایگزین شوند، اضافه کرد: سه سال گذشته در استان فارس تلاش های خوبی برای صادرات پسته انجام شد اما در حال حاضر بدلیل مشکلات، صادرات از استان های دیگر  انجام می شود.

این فعال کشاورزی و اقتصادی ادامه داد: انتظار تولید کنندگان و کشاورزان استان این است که نگذارند،  زنجیره تولید محصول پسته قطع شود و شرایطی فراهم شود که مصرف کنندگان و بازارهای ما در کشورهای اروپایی باید بتواند بیش از پیش از این محصول استفاده کند.

دیدگاه