برنج کامفیروزی روانه بازار شد

  • 08 مهر 1399 - 13:14
برنج کامفیروزی روانه بازار شد

رئیس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز جنوبی شهرستان مرودشت گفت: برداشت شلتوک از بالغ بر هفت هزار هکتار مزارع کامفیروز جنوبی از هفته اول مهر آغاز شده و تا نیمه آبان ماه ادامه دارد.

علی‌نقی قاسمی با بیان اینکه متوسط عملکرد شلتوک در هکتار حدود پنج تن است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۳۶ هزار تن شلتوک خشک تولید و روانه بازار شود.

قاسمی افزود: کشت برنج در خزانه از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و نشا کاری نیز از پانزدهم خرداد آغاز و  تا پانزدهم  تیر ماه ادامه دارد.

قاسمی با بیان اینکه برنج کامفیروزی به دلیل کیفیت بالا و عطر و طعم مناسب، ازجایگاه ویژه ای برخوردار است، خاطر نشان کرد: مهمترین ارقام برنج تولیدی در این بخش رقم چمپای کامفیروزی و انواع لنجان است که بازار پسندی ویژه‌ای دارد.

او عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی برای مصرف بهینه آب در زراعت برنج، آبیاری با شیوه غرقابی دائم که راندمان پایینی دارد توسط کشاورزان با آبیاری تناوبی جایگزین شده است و آبیاری مزارع دو روز در میان انجام می‌شود.

به گفته قاسمی، تهویه خاک و خارج کردن گازهای سمی، صرفه جویی در میزان آب مصرفی، کاهش مشکلات ناشی از نبود زهکشی و افزایش عملکرد از دیگر مزایای آبیاری تناوبی است.

رئیس مرکز کشاورزی کامفیروز جنوبی خاطرنشان کرد: در روش آبیاری تناوبی علاوه بر سایر مزایا ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

قاسمی یادآور شد: برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت‌های اقتصادی در کامفیروز و منبع مهم درآمد کشاورزان این بخش است و برنج تولیدی دراین بخش علاقمندان خاصی دارد.

دیدگاه