افزایش ۴۶ درصدی خرید گندم در فارس

  • 24 شهریور 1399 - 12:53
افزایش ۴۶ درصدی خرید گندم در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از افزایش ۴۶ درصدی خرید گندم مازاد کشاورزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

محمد مهدی قاسمی یکشنبه ۲۳ شهریور به خبرنگاران گفت: شاهد افزایش خرید گندم در ۲۵ شهرستان استان فارس نسبت به سال گذشته بودیم و در این بین شهرستان‌های خرامه، شیراز، پاسارگاد و سپیدان به ترتیب بیشترین درصد افزایش را داشته‌اند.

قاسمی گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بالغ بر ۹۶۰ هزار تن گندم در قالب خرید تضمینی و توافقی از کشاورزان خریداری شده که ۹۱۱ هزارتن در قالب خرید تضمینی و مابقی در قالب خرید توافقی است و نسبت به سال گذشته به حدود ۳۰۰ هزار تن افزایش دارد.

به گفته او، تاکنون ۹۹ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده که این مهم نسبت به سال گذشته با سرعت بیشتری محقق شده است.

قاسمی ادامه داد: استان فارس رتبه دوم خرید و تحویل گندم توسط کشاورزان در سال ۹۹ را به خود اختصاص داده است و شهرستان‌های شیراز، مرودشت و لارستان به ترتیب مقام اول تا سوم تحویل گندم را دارند.

افزایش ضریب مکانیزاسیون در فارس ارتقای تولید را به دنبال داشت

او به ارتقای ضریب مکانیزاسیون به عنوان یکی از دلایل افزایش تولید اشاره و اضافه کرد: ضریب مکانیزاسیون در استان فارس ۲.۰۶ اسب بخار در هکتار است و کاشت در ۷۲ درصد از مزارع آبی و ۶۳ درصد از مزارع دیم گندم به شکل کاملا مکانیزه انجام شده و تقریبا همه مزارع کاملا مکانیزه برداشت شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه در هفت سال اخیر حدود ۶۳۰۰ میلیارد ریال از خط اعتباری مکانیزاسیون برای خرید ادوات و دنباله بندها و ماشین آلات استفاده شده است، افزود: بالغ بر ۵۲۰۰ میلیارد ریال آن تسهیلات بوده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: تعداد کمباین‌های برداشت غلات در این استان از ۲۴۰۰ دستگاه در سال ۹۳-۹۲ به ۳۶۵۰ دستگاه رسیده و تعداد کمباین مدرن (سنگین)نیز از ۳۵۰ به ۸۰۰ دستگاه رسیده است.

او، اجرای ۹ طرح پی وی اس، برگزاری ۸۸ واحد الگویی شامل سایت الگویی، کانون یادگیری و مزرعه نمایشی و برگزاری ۸۳۱۹ نفر روز آموزش‌های ترویجی شامل کارگاه‌های آموزشی و بازدیدهای ترویجی را از اقدامات موثر در افزایش عملکرد و افزایش تولید گندم در استان فارس دانست.

قاسمی افزود: با هدف افزایش تولید سال زراعی گذشته، ۲۹ هزار تن بذر گندم در طبقات پرورشی ۳، مادری و گواهی شده بین کشاورزان توزیع شد.

او کاشت گندم در قالب نظام زراعی گندم بنیان، آزمون خاک و تغذیه بهینه، محلول پاشی تلفیقی ریز مغذی ها با قارچ کش، مبارزه اصولی با عوامل خسارتزا به ویژه علف‌های هرز، بیماری‌ها و آفات به خصوص سن گندم را از دیگر دلایل افزایش تولید گندم در فارس برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین از افزایش ۶۱ درصدی تولید جو در استان نسبت به سال گذشته نیز خبر داد و افزود: این استان با تولید حدود ۴۷۹ هزار تن جو، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

قاسمی عنوان کرد: استان فارس با اختلاف جزیی و حدود ۶ هزار تنی با استان خراسان رضوی در جایگاه دوم تولید جو قرار دارد.

او اضافه کرد: در سال زراعی جاری متوسط عملکرد جو آبی از ۳.۵ به ۳.۹ تن در هکتار و جو دیم از ۱.۲ به ۱.۵ تن در هکتار افزایش یافته است.

به گفته قاسمی، سطح قابل برداشت محصول جو در استان فارس حدود ۸۶.۶ هزار هکتار بود که از این سطح ۸۵ هزار هکتار آن به صورت کشت آبی و مابقی به صورت کشت دیم بوده است.

دیدگاه