بازار خودروی ایران به کدام سو حرکت می‌کند؟

  • 18 شهریور 1399 - 10:47
بازار خودروی ایران به کدام سو حرکت می‌کند؟

شرایط ایران و نوع قیمت گذاری سبب شده است قیمت خودرو در ایران طی سه سال حداقل سه برابر شود.

به گزارش یورو نیوز، اخیرا ایران خودرو محصول جدید خود، دنا پلاس توربو اتوماتیک را با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان به مشتریان تحویل داده است. عرضه این خودرو محدود انجام می‌شود این موضوع سبب برخی اتفاقات عجیب در بازار شده است.

گزارش شده است برخی خریداران خودروی ۲۵۰ میلیون تومانی را در بازار ۵۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرده‌اند؛ با سود ۳۰۰ میلیون تومانی.

قیمت خودرو پراید هم به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. تولید این خودرو چندی پیش متوقف شد اما هنوز جایگزینی برای آن مشخص نشده است.

اما چرا قیمت خودرو صعودی شده است؟

روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده است: « اینکه پراید به‌عنوان خودرویی حذف‌شده از خطوط تولید خود را تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان بالا کشیده، جدا از مساله توقف شماره‌گذاری، با رشد نرخ ارز نیز در ارتباط است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، دلیل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار خودرو پس از تعطیلات اخیر، صعود نرخ ارز است و این موضوع علاوه‌بر پراید ۱۰۰‌میلیون تومانی، قیمت‌های نجومی را برای دیگر محصولات خودروسازان کلید زده است.»

در این گزارش همچنین آمده است: «صعود نرخ ارز اما طی دو سال گذشته همواره نقشی مهم در بالا رفتن قیمت خودرو داشته است. طی حدودا یک هفته گذشته نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته و دیگر بازارها از جمله خودرو را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. شرایط اقتصادی کشور به شکلی است که بازارها با اندک تکانی در نرخ ارز، دچار نوسان می‌شوند و از آنجا که خودرو نیز به کالایی برای حفظ ارزش پول تبدیل شده، سرکشی‌های ارز، منحنی قیمت خودرو را هم صعودی می‌کند و این اتفاق حالا برای بار چندم رخ داده است.»

البته برخی کارشناسان عرضه محدود خودرو و حرکت برخی سرمایه ها از بازار بورس به سمت خودرو را هم بی تاثیر نمی دانند.

با این وجود ایران خودرو و سایپا ادعا می کنند در مجموع روزی بیش از چهار هزار دستگاه خودرو تولید می کنند و تولید پنج ماه ابتدایی آنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

دیدگاه