مسکن ملی؛ ۵۰ هزار واحد مسکونی در فارس ساخته خواهد شد

  • 25 مرداد 1399 - 13:35
مسکن ملی؛ ۵۰ هزار واحد مسکونی در فارس ساخته خواهد شد

مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: طی ۲ مرحله ۵۱ هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن این استان ثبت نام کردند که بررسی شرایط متقاضیان در مرحله نخست به اتمام رسید و مرحله دوم نیز در حال انجام است.

جعفر زاهدی، شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکنی که قرار است در قالب این طرح در کشور اجرا شود، سهم استان فارس ۵۰ هزار واحد در نظر گرفته شده که ۲۵ هزار واحد در شهر جدید صدرا و ۲۵ هزار واحد نیز در سایر نقاط استان ساخته  خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این یک تفاهم‌نامه با وزارت دفاع برای ساخت ۱۷۰ هزار واحد و یک تفاهم‌نامه نیز با وزارت آموزش و پرورش برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد در کشور منعقد شده که در گام نخست در اردیبهشت ماه امسال شاهد آغاز عملیات ساخت یک هزار و ۱۲۰ واحد منازل فرهنگیان در استان فارس بودیم.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس، یکی از مراحل مهم اجرای طرح اقدام ملی مسکن را تامین زمین دانست و گفت: تاکنون حدود یک هزار هکتار زمین در این استان برای اجرای این طرح یا به محدوده‌ها الحاق شده و یا کاربری آنها به مسکونی تغییر یافته است.
زاهدی بیان کرد: در کلانشهر شیراز در مرحله نخست نام‌نویسی تقاضای یک هزار و ۱۰۰ نفر نهایی شده که از تعداد ساخت ۴۰۰ واحد بر اساس قراردادی که منعقد شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام خواهد شد و زمین مورد نیاز آن نیز در منطقه میانرود آماده‌سازی شده است.

او ادامه داد: در شهرهایی مانند مرودشت، جهرم و فسا که جمعیت آنها بالای ۲۰۰ هزار نفر و مستثنیات آن هم زمین‌های کشاورزی است و زمین دولتی در این شهرها وجود ندارد، باید با مالکان این زمین‌ها به توافق برسیم تا زمین مورد نیاز اجرای طرح اقدام ملی مسکن در این شهرها تامین شود؛ علاوه بر این شهرها، در ۳۵ شهر کوچک هم زمین دولتی برای اجرای اجرای این طرح در اختیار نداریم که کل تکلیف و تعهد ایجاد شده در این ۳۵ شهر یک هزار واحد است.

او گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن و طبق ماده ۶ قانون ساماندهی، دستگاه‌های دولتی دارای زمین اضافه، باید زمینی را به اجرای این طرح اختصاص دهند که استاندار فارس نیز بر لزوم اهتمام دستگاه‌های اجرایی استان به این امر تاکید کرده است.

زاهدی افزود: البته اولویت نام‌نویسی نیز با نیروهای متقاضی شاغل در همان دستگاه اجرایی خواهد بود که زمین تامین کرده است.

وی اضافه کرد: آورده دولت در این طرح زمین است و عمدتا نیز به دنبال این است که زمین‌‎ها را در قالب قرارداد ۹۹ ساله به اجرای این طرح اختصاص دهد.

او افزود: تلاش ما بیشتر بر این است که زمین‌هایی که در محدوده و یا چسبیده به محدوده خدماتی است برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته شود تا متقاضیان در تامین زیرساخت‌ها و دریافت خدماتی مانند آب، برق و گاز دچار مشکل نشوند.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: به جز هزینه تامین زمین که با توجه به اختصاص آن از سوی دولت از روی دوش متقاضیان برداشته می‌شود، سایر هزینه‌ها تا مرحله ساخت و بهره‌برداری باید توسط متقاضی تامین و پرداخت شود و بنابراین افرادی در این طرح نام‌نویسی کنند که جزو دهک درآمدی متوسط و متوسط رو به بالا باشند.

 مدیر کل راه و شهرسازی فارس، درباره قالب های مختلف تعریف شده برای اجرای این طرح گفت: در این طرح شیوه‌های مختلفی از جمله واگذاری زمین به شکل گروهی برای احداث واحد مسکونی پیش‌بینی شده است؛این شیوه بیشتر در شهرهایی که مشکل زمین نداریم قابل اجرا است و زمین در قالب گروه‌های سه یا چهار نفره به بالا برای ساخت به متقاضیان واگذار می‌شود.

او افزود: همچنین آماده واگذاری زمین به تعاونی‌های خوشنام و دارای سابقه مثبت و خوب در امر اجرا هستیم و افرادی را به آنها معرفی می‌کنیم. 

دیدگاه