افزایش قیمت لوازم خانگی؛ از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد

  • 26 خرداد 1399 - 9:58
افزایش قیمت لوازم خانگی؛ از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد

در حالی که رسانه‌ها از افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت لوازم خانگی ایرانی و افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لوازم خانگی خارجی خبر داده‌اند، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام کرده که قیمت این لوازم باید حداکثر ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

عباس تابش، رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، روز شنبه ۲۴ خرداد، اعلام کرد که قیمت تلویزیون باید حداکثر ۲۰ درصد و قیمت سایر لوازم خانگی حداکثر ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

با این حال ایسنا در گزارشی نوشته است قیمت کالاهای ایرانی ۳۰ تا ۵۰ درصد و قیمت کالاهای خارجی که اکثرا به صورت قاچاق وارد می‌شوند، تا ۱۰۰ درصد بالاتر رفته است.

بر اساس این گزارش، در مواردی قیمت کالاهای داخلی تا ۵۰ درصد نیز افزایش یافته است؛ از جمله قیمت یک یخچال ۱۴ فوت از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت یخچال و فریزر مشهور به «ساید بای ساید» ایرانی بین ۱۵ تا ۲۱ میلیون تومان و خارجی از ۲۵ تا ۸۵ میلیون تومان اعلام شده است. قیمت یخچال و فریزر دوقلوی ایرانی و خارجی نیز از ۱۴ و ۲۳ میلیون تومان شروع می‌شود.

بر اساس این گزارش، ماشین لباسشویی ایرانی بین چهار تا ۹ میلیون تومان و مدل خارجی هشت تا ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت ماشین ظرفشویی نیز از حدود ۷ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

بالا رفتن قیمت ارزهای خارجی در ایران، در پی بازگشت تحریم‌ها و کمبود ارز، از جمله دلایل افزایش بهای این کالاها عنوان می‌شود.

محمدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، در این ارتباط به وب‌سایت خبری تابناک گفت: «اولین مانع بر سر راه تولیدکنندگان لوازم خانگی، تامین ارز است. تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود نیازمند ارزند. برای رفع این مشکل باید هماهنگی‌ها بین وزارت صمت و بانک مرکزی بیشتر از گذشته شود.»

او همچنین به بالا رفتن قیمت ورق فولاد مورد نیاز برای تولید لوازم خانگی اشاره کرده و گفته که دو هفته قبل قیمت ورق فولاد حدود ۶۵۰۰ تومان بود، اما اکنون به ۱۸ هزار تومان رسیده است.

پیشتر، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود که دو سوم محصولات در بازار لوازم خانگی ایران اجناس قاچاق است.

مرتضی میری، رییس اتحادیه لوازم خانگی، نیز در اردیبهشت ماه گفته بود که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد کالاهای خارجی موجود در فروشگاه‌ها قاچاق است.

سال گذشته شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا، ایران را ترک کردند.

دیدگاه