ثبت ۲۱ هزار درخواست بیمه‌بیکاری در شیراز پس از شیوع کرونا

  • 15 فروردین 1399 - 11:31
ثبت ۲۱ هزار درخواست بیمه‌بیکاری در شیراز پس از شیوع کرونا

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس در خصوص شمار کسانی که پس از همه‌گیری کرونا درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند، گفت: تاکنون ٢١ هزار نفر در مشاغل مختلف در شیراز اقدام به ثبت درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند.

سهراب مختاری افزود: در سایر شهرستان‌ها از جمله مرودشت ۲هزار و۵۹۸ نفر و شهرستان کازرون هزار و ۹۰۰ نفر نسبت به ثبت‌نام در این طرح اقدام کرده‌اند.

مختاری گفت: امید است با توجه به دوران پساکرونا نسبت به مشاغل موجود و حمایت از طرح‌های مختلف اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی خرد و کلان تصمیمات لازم در نظر گرفته شود.

معاونت اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی در گزارشی درباره آثار شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران هشدار داده که بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از افراد شاغل در خطر از دست دادن شغل خود هستند و «وضعیت اشتغال پس از گسترش ویروس کرونا بحرانی خواهد بود.»

در این گزارش تاکید شده که شیوع کرونا سبب شده تا بازار کار از هر دو سمت عرضه و تقاضا تحت تاثیر قرار گیرد و «از سویی تعطیلی و کاهش فعالیت بخش عمده از صنوف و فعالیت‌ها منجر به اخراج نیرو و کاهش تقاضا کار» شده است.

در گزارش معاونت اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده که «عرضه کار» نیز چه به طور مستقیم با «درگیر شدن بخشی از نیروی کار با بیماری و چه غیرمستقیم با اقدام‌ها خود محافظانه و کاهش تعاملات بازار کار با کاهش مواجه است» و بازار کار ایران در سال ۱۳۹۹ با کاهش نرخ مشارکت و کاهش اشتغال و افزایش بیکاری مواجه می‌شود.

در بخشی از این گزارش که برآوردهای آن مربوط به روزهای پایانی اسفند ماه۹۸ است، آمده که کسب و کارهایی که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا در ایران دیده‌اند تا پیش از شیوع این ویروس به طور مستقیم محل اشتغال چهار میلیون و ۸۳۸ هزار نفر بوده‌اند. این گزارش با بیان اینکه این کسب‌وکارها معادل ۲۰ درصد از اشتغال کل در ایران را به خود اختصاص داده‌اند، پیش‌بینی کرده که کاهش فعالیت این کسب و کارها بر اثر شیوع ویروس کرونا احتمالا منجر به بحران بیکاری شده و زندگی خانوارهای بسیاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیدگاه