آخرین صعود نرخ ارز در دی ماه؛ اختلاف قیمت آزاد و رسمی دلار به ۶۰۰ تومان رسید

  • 30 دی 1398 - 22:20
آخرین صعود نرخ ارز در دی ماه؛ اختلاف قیمت آزاد و رسمی دلار به ۶۰۰ تومان رسید

با وجود کاهش نرخ رسمی عرضه ارز در سامانه رسمی تحت مدیریت بانک مرکزی ایران، قیمت فروش دلار در آخرین روز معاملات بازار آزاد تهران طی دی ماه نزدیک به ۵۰ تومان افزایش یافت.

در حالی که داد و ستدهای بازار آزاد ارز تهران طی دی ماه، بر پایه نرخ ۱۳ هزار و ۳۱۰ تومان آغاز شده بود، این نرخ در پایان این ماه به ۱۳ هزار و ۵۳۰ تومان رسید تا قیمت فروش دلار شاهد رشد ۲۲۰ تومانی، معادل ۱.۶۵ درصد، باشد. نرخ هر یورو نیز در این مدت ۲۴۰ گران‌تر شد و تا مرز ۱۵ هزار تومان پیش‌رَوی کرد.

این در حالی است که طی یک ماه گذشته، نرخ عرضه رسمی دلار توسط بانک مرکزی با وجود صعود تا ۱۳ هزار و ۳۸۰ تومان ولی در فاصله شروع و پایان دی ماه تنها با ۱۰ تومان افزایش از ۱۲ هزار و ۹۴۰ به ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. اما نرخ رسمی یورو در دی ماه ۲۰۰ تومان بالا رفت و در معاملات روز دوشنبه(۳۰ دی) ۱۴ هزار و ۴۵۰ تومان فروش رفت.

شوک اصلی وارد شده به بازار ارز ایران طی دی ماه، پس از حمله هوایی ارتش آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس رخ داد. نگرانی‌ها از رویارویی نظامی ایران و آمریکا از روز ۱۴ تا ۱۸ دی ماه نرخ فروش دلار آزاد را حدود ۷۲۰ تومان افزایش داد و به بالای ۱۴ هزار تومان رساند. همزمان هر یورو نیز در بازار آزاد نزدیک به ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

در پی انجام حمله موشکی تلافی‌جویانه ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق که تلفات انسانی نیز در بر نداشت، التهاب فضای جنگی میان دو کشور تا حدودی فروکش کرد. همچنین اقدام پدافند سپاه پاسداران در ساقط کردن یک فروند هواپیمای مسافربری اوکراین بر فراز ایران موجی از اندوه ملی و بین‌المللی به راه انداخت. این دو رخداد تا حدودی از شتاب افزایش نرخ ارز در نیمه دوم دی ماه کاست.

با آغاز معاملات بازارهای جهانی در هفته کاری جدید، نرخ هر اونس طلا روز دوشنبه ۳ دلار و ۶۰ سنت افزایش یافت و از مرز هزار و ۵۶۰ دلار فراتر رفت.

همزمان با رشد بهای جهانی طلا و نرخ داخلی دلار، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا در آخرین روز کاری دی ماه بار دیگر به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. این نرخ در آغاز مبادلات دی ماه ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان بود.

دیدگاه