رئیس بانک مرکزی: ۲ تا ۳ سال دیگر شرایط برای حذف صفر فراهم می‌شود

  • 13 فروردین 1396 - 20:10
رئیس بانک مرکزی: ۲ تا ۳ سال دیگر شرایط برای حذف صفر فراهم می‌شود

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، از امکان عملی شدن طرح حذف صفر از پول ملی “طی ۲ تا ۳ سال آینده خبر داده است”.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای سیف گفته است: “در دولت مصوبه‌ای برای حذف صفر نداشتیم و قصد چنین کاری را نداریم.”

حدود ۴ ماه پیش هیئت دولت ایران جزئیات لایحه‌ای را تصویب کرد که براساس آن واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر می‌کند.

این “مصوبه” البته به تائید مجلس و شورای نگهبان نیاز دارد.

موضوع تغییر پول ملی در بودجه سال جاری (۱۳۹۶) جای نگرفته است.

رئیس بانک مرکزی امروز یکشنبه ۱۳ فروردین (۲ آوریل) گفته است: “بانک مرکزی لایحه‌ای به دولت فرستاد که هنوز هم در دست بررسی است. البته این هم هنوز قطعی نشده و باید به مجلس برود؛ لذا برای حذف صفر برنامه‌ای نداشتیم.”

بانک مرکزی ایران، اصلی‌ترین دلایل تغییر پول ملی را “افزایش تورم در دهه‌های اخیر و کاهش ارزش پول ملی” اعلام کرده است.

علاوه بر آن، محدودیت چاپ اسکناس درشت منجر به افزایش قابل توجه حجم اسکناس در جریان شده است.

اجرای این سیاست نیازمند ثبات اقتصادی و مهار تورم است که با توجه به نرخ “تک رقمی” تورم عده‌ای از سیاست‌گذاران اقتصادی در ایران زمان آن را مناسب می‌دانند.

تبدیل تومان به واحد پول ملی ایران، نیازمند اقداماتی نظیر چاپ اسکناس‌های جدید و جمع‌آوری اسکناس‌های قدیمی خواهد بود که هزینه‌بر است. هر چند تجربه‌های مشابه نشان داده است که تا مدتی هر دو اسکناس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بعضی از کارشناسان افزایش اندکی تورم با توجه به گردشدن اعداد کوچک را نامحتمل ندانسته‌اند. ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی پیشتر گفته بود تغییر واحد پول ملی آثار اقتصادی از جمله تورم‌زایی و یا اثرگذاری بر سایر شاخص‌های کلان اقتصادی نخواهد داشت و تنها موجب تسهیل مبادلات و برگشت به فضای عرفی جامعه می‌شود.

اختلال در قیمت‌گذاری کالاها و سردرگمی احتمالی در کوتاه مدت و گرایش به نگهداری ارز از پیامدهای احتمالی حذف صفر است که بعضی از کارشناسان به آنها اشاره کرده‌اند.

بعضی دیگر اما به سهولت حسابداری، کاهش استهلاک اسکناس، افزایش اعتماد به پول ملی و کاهش هزینه مدیریت اسکناسها برای بانک مرکزی به عنوان پیامدهای احتمالی این طرح اشاره کرده‌اند.

ایران اولین کشوری نیست که می خواهد با حذف صفر، واحد پول خود را تغییر دهد. نخستین بار پس از پایان جنگ جهانی اول، آلمان ۱۲ صفر را از واحد پول خود حذف کرد.

ترکیه از جمله کشورهایی است که در سال های اخیر چنین اقدامی را با مشورت و همکاری صندوق بین‌المللی پول انجام داده و از تجربه های موفق حذف صفر از واحد پول محسوب می شود.

دیدگاه