وزیر کار وعده انتخاباتی بقایی برای افزایش یارانه را «دروغ بزرگ» خواند

  • 13 فروردین 1396 - 23:00
وزیر کار وعده انتخاباتی بقایی برای افزایش یارانه را «دروغ بزرگ» خواند

وزیر کار ادعای پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی را “بزرگترین دروغ به فقرا” خواند. حمید بقایی، نامزد مورد حمایت احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری، مدعی شده که در صورت پیروزی مبلغ یارانه‌ها را به این رقم خواهد رساند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم، روز شنبه (۱۲ فروردین/ اول آوریل) در حاشیه نشستی با استاندار خراسان و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به شعار انتخاباتی تیم احمدی‌نژاد مبنی بر پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی تاخت.

ربیعی با اشاره به اینکه “خوشبختی جامعه در پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نیست” گفت: «این کار نوعی دروغ بزرگ و بزرگ‌ترین دروغ به فقراست».

وزیر کار ضمن تشریح عملکرد “موفق” دولت روحانی در عرصه‌هایی مانند ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی، نرخ مشارکت و حوزه‌های رفاهی و درمانی، از ناچیز جلوه دادن آنها توسط “عده‌ای” سخن گفت. او همچنین افزود: «به جامعه شوک داده می‌شود و اقدامات را کوچک جلوه می‌دهند که در نتیجه آن جامعه نیز دچار ناامیدی می‌شود».

علی ربیعی بدون نام بردن از احمدی‌نژاد و تیم او و ادعای حمید بقایی مبنی بر رساندن رقم یارانه‌ها به ۲۵۰ هزار تومان در صورت رئیس جمهور شدن، گفت: «ما اگر بتوانیم یک شغل را با کرامت به یک خانواده دهیم، آن زمان کار ما ارزشمند است. این هنر نیست که ما ۲۰۰ هزار یا ۳۰۰ هزار تومان در جیب افراد بگذاریم و ظرف چهار ماه به اشکال مختلف چهار برابر آن را از جیب او خارج کنیم».

وزیر کار دولت روحانی همچنین ضمن اشاره به اینکه “در جامعه‌ای بزه ایجاد می‌شود که بدون تولید پول، پول بیاورد”، کنایه دیگری هم به ظهور پدیده‌هایی چون بابک زنجانی در دوران زمامداری احمدی‌نژاد زد و افزود: «جهت‌گیری ما این نیست که افرادی بنشینند و از قبل اینکه بتوانند در شرایط تحریم پولی را نقل و انتقال دهند، هزاران میلیارد برای خود ثروت‌اندوزی کنند».

ربیعی ادامه داد: «اگر در جامعه‌ای پول، پول بیاورد، آن جامعه رنگ خوشبختی نمی‌بیند و ثروت‌های قله‌ای شکل می‌گیرد».

“شانتاژ خبری” یارانه ۲۵۰ هزار تومانی

رسانه‌های ایران از بیش از یک سال پیش گزارش‌های را مبنی بر احتمال ورود محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم، به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ با وعده “پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی” منتشر کرده بودند. البته نزدیکان احمدی‌نژاد و منابعی از دفتر او هم‌زمان این گزارش‌ها را “شانتاژ خبری” عنوان کرده و گفته بودند: «این مطالب بازی‌هایی است که برخی رسانه‌ها به آن دامن می زنند».

شخص محمود احمدی‌نژاد نیز هم‌زمان خبر احتمال ورودش به انتخابات با وعده یارانه ۲۵۰ هزار تومانی را “شایعه” خواند و در فروردین ماه ۱۳۹۵ به نقل از او در شبکه توییتر نوشته شد: «خودشان شایعه یارانه ۲۵۰ هزار تومانی مطرح کردن و از همین الان رفتند در صف یارانه جا گرفتند».

اما سخنان اخیر حمید بقایی، از نزدیکان احمدی‌نژاد که قصد نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را دارد، نشان داد که گزارش رسانه‌ها “شایعه” یا “شانتاژ خبری” نبوده است. بقایی اواخر سال گذشته مدعی شده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، مبلغ یارانه‌ها را به ۲۵۰ هزار تومان خواهد رساند.

حمید بقایی روز ۲۳ اسفند ماه اعلام کرده بود: «یارانه را در گام اول ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در گام دوم تا ۲۰۰ هزار تومان و در گام سوم به ۲۵۰ هزار تومان می‌رسانم». او همچنین مدعی شده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری طرح بیمه بازنشستگی زنان خانه‌دار را اجرا خواهد کرد.

البته برخی تحلیل‌گران بقایی را فقط “سرباز شطرنج” احمدی‌نژاد ارزیابی می‌کنند. از جمله وبگاه “عصر ایران” اواخر سال گذشته در تحلیلی، ورود بقایی به صحنه انتخابات را نخستین گام احمدی‌نژاد ارزیابی کرده بود. دومین گام، نقدها و حملات بقایی به دولت یازدهم و شخص روحانی با چتر حمایتی احمدی‌نژاد و مشایی عنوان شده بود.

“عصر ایران” گام سوم “احمدی‌نژادی‌ها” را به صحنه فرستادن “نامزدی که بتواند از سد شورای نگهبان عبور کند” عنوان کرده و در نهایت نتیجه گرفته بود: «بقایی به عنوان سرباز آغازکننده شطرنج احمدی‌نژادی‌ها تا آن جا که جا داشته باشد، حرکت خواهد کرد و مسیر را برای مهره‌های دیگر این بازی باز خواهد کرد».

 

دیدگاه