کاهش 24 درصدی منابع آب زیرزمینی ایران

  • 14 بهمن 1395 - 23:07
کاهش 24 درصدی منابع آب زیرزمینی ایران

عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که منابع آب زیرزمینی ۲۴ درصد کاهش یافته است و باید با مدیریت مصرف مانع از بحران جدی تری شویم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عباس کشاورز روز پنجشنبه ۱۴ بهمن در همایش منطقه ای حاشیه کویر مرکزی ایران در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی قم برگزار شد عنوان کرد: ۵۰ درصد از بحران های کشور در حاشیه کویر مرکزی ایران وجود دارد که یکی از مهم ترین آن خشکسالی و کم آبی است این در حالی است که ۲۸ درصد از جمعیت کشور در حاشیه کویر مرکزی ایران ساکن هستند که رقم قابل توجهی است.

وی تصریح کرد:مهم ترین دغدغه آب در کشاورزی، پایین بودن بهره وری است و بی توجهی به تخصیص آب به گیاهان پر مصرف و پایین بودن سطح کارایی و کارآمدی آب هر یک لطمه های زیادی را در این مناطق وارد آورده است. اگر این مشکلات و دغدغه ها در بخش کشاورزی اصلاح شود هم به نظم آبی کمک کرده ایم و هم به کشاورزی نظم پایداری خواهیم کرد.

کشاورز گفت:بی شک ۱۵ سال آینده منطقه دچار بحران شدید تری است در حالی که تمرکز مدیریت آب در تعادل بخشی بوده است و الگوی کشت باید آب مدیریت شود.

ایران در سال‌های اخیر با بحران گسترده آب مواجه شده است. برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب و خشکسالی ۱۵ ساله از عوامل اصلی گسترش بحران آب در ایران است.
در ایران ۳۰۰ هزار چاه مجاز و ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز در حال برداشت از منابع آب هستند.
مقامات ایران می‌گویند ۹۲ درصد از منابع ایران در کشاورزی، شش درصد در بخش شرب و خدمات و دو درصد در بخش صنعت صرف می‌شود.
در کشورهای توسعه‌یافته دنیا، کمتر از ۵۰ درصد از منابع آب صرف کشاورزی می‌شود و حدود ۴۰ درصد نیز صرف صنعت می‌گردد.

دیدگاه