عربستان سعودی آماده است ظرفیت تولید نفت را افزایش دهد

  • 13 تیر 1397 - 7:40
عربستان سعودی آماده است ظرفیت تولید نفت را افزایش دهد

عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۳ ژوئیه (دوازده تیرماه) به طور رسمی اعلام کرد آمادگی افزایش تولید نفت را دارد.

شورای وزیران عربستان سعودی بعد از جلسه‌ای با ملک سلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عربستان آماده است در صورت نیاز ظرفیت تولید نفت را برای مهار نوسان بازار و حفظ ثبات افزایش دهد.»

این بیانیه‌ تاییدی بر اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کاخ سفید است که روز شنبه منتشر شد. در این بیانیه‌ آمده است: «در پاسخ به ارزیابی رئیس جمهوری (دونالد ترامپ)، ملک سلمان اعلام کرده است که عربستان برای احتیاط، ظرفیت تولید دو میلیون بشکه ای نفت در روز را در دستور کار خود قرار داده است تا درصورت لزوم با هماهنگی با دیگر شرکای تولید کننده جهت تضمین ثبات و توازن بازار آن را در واکنش به هر احتمالی اجرایی کند.»

عربستان سعودی در ادامه این بیانیه تصریح کرد این کشور با «هماهنگی با سایر کشورهای تولید کننده نفت» در جهت ثبات بازار تلاش خواهد کرد.

در بیانیه شورای وزیران عربستان سعودی آماده است که این شورا در طی جلسه از محتوای مکالمه تلفنی رییس جمهور آمریکا و ملک سلمان آگاهی یافته است.

تحلیل‌گران معتقدند دونالد ترامپ عربستان سعودی را به علت تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحت فشار قرار داده است.

آمریکا از برخی کشورها از جمله هند و چین، بزرگترین مشتریان نفت ایران، خواسته است تا ماه نوامبر واردات نفت خود از ایران را قطع کنند. واشنگتن اعلام کرده است که در این موضوع استثنایی نیز قائل نخواهد شد.

از سوی دیگر، رییس جمهور ایران در جریان سفر خود به سوئیس اعلام کرده است چنانچه ایالات متحده آمریکا متحدانش را برای خودداری از خرید نفت ایران تحت فشار بگذارد، آنگاه احتمالا صادرات نفت منطقه به خطر می‌افتد.

پیش از این نیز ایران در تلافی اقدامات آمریکا علیه این کشور، موضوع بستن تنگه هرمز را که یکی از مهمترین مسیرهای انتقال نفت در جهان است، مطرح کرده بود.

دیدگاه