تحریم‌های نفتی ایران و جنگ بر سر قیمت نفت

  • 08 تیر 1397 - 8:59
تحریم‌های نفتی ایران و جنگ بر سر قیمت نفت

ترامپ خواستار قطع واردات نفت از ایران است. آمریکا همه‌ی کشورها و شرکت‌هایی را که پس از ۴ نوامبر با ایران معامله بکنند، تهدید به مجازات کرده است. کارشناسان از بروز  احتمالی رکود اقتصادی در آمریکا سخن می‌گویند.

تحریم‌های نفتی ایران و همچنین تجدید و تشدید دیگر تحریم‌های اقتصادی ایران از هم اکنون باعث نوسانات شدید بهای نفت خام در بازارهای جهانی شده است. این موضوع در کانون توجه رسانه‌های مختلف جهان قرار گرفته است.

در همین رابطه روزنامه “زود دویچه” در مقاله‌ای تحت عنوان “بازی با نفت” به سیاست آمریکا و تاثیرات آن بر اقتصاد جهان و از جمله آهنگ رشد اقتصادی در خود آمریکا پرداخته است.

نویسنده مقاله به پیامدهای احتمالی سیاست دولت ترامپ برای مقابله با ایران اشاره و عنوان کرده است که بار اصلی این سیاست بر دوش همه کشورها و از جمله کشورهای اروپایی سنگینی می‌کند.

ترامپ با در پیش گرفتن سیاست تجدید و تشدید تحریم‌های ایران بر آن است تا دولت ایران را به متوقف کردن کامل برنامه هسته‌ای خود ناگزیر سازد.

قطع کامل صادرات نفتی ایران

روز سه‌شنبه، ۲۶ ژوئن (۵ تیرماه) وزارت امور خارجه آمریکا به همین منظور یک کنفرانس مطبوعاتی تلفنی برگزار کرده بود.

خبرنگاری پرسیده بود که آیا سیاست آمریکا ناظر بر آن است که صادرات نفتی ایران به صفر برسد. پاسخ این پرسش، کوتاه و در عین حال روشن بود: آری.

آمریکا اعلام کرده است که همه کشورها و شرکت‌هایی که پس از ۴ نوامبر (۱۳ آبان) با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند، مشمول مجازات‌های آمریکا خواهند شد. قطع ارتباط آن‌ها با بازارهای داخلی آمریکا به عنوان مهم‌ترین مجازات اعلام شده است.

کاهش ۲ میلیون بشکه نفت

در صورت اجرای این سیاست، عملا ۲ میلیون بشکه نفت صادراتی ایران از چرخه بازار انرژی جهان حذف می‌شود. عربستان سعودی گفته است که قادر به افزایش میزان تولید نفت خام خود به میزان ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به دشواری‌های احتمالی ناشی از مشکلات کشورهای لیبی، ونزوئلا، آنگولا و نیجریه در تولید و صادرات نفت، این میزان از افزایش تولید از سوی عربستان قادر به تامین نیازهای جهانی نفت خام پس از حذف نفت ایران نخواهد بود.

همین موضوع از هم اکنون و پیش از اجرای تحریم‌های کامل نفتی ایران، منجر به افزایش و بی‌ثباتی بازارهای جهانی نفت خام شده است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این موضوع می‌تواند منجر به افزایش بهای نفت به ۹۰ دلار برای هر بشکه گردد؛ هزینه‌ای که می‌تواند بر اقتصاد جهان و آهنگ رشد اقتصادی تاثیری منفی بر جای نهد.

افزون بر آن، دولت آمریکا نیز در صورت افزایش بهای نفت خام و در سایه جنگ تجاری با چین، کانادا، مکزیک و کشورهای اروپایی ممکن است از منظر مالی با دشواری‌های عدیده‌ای روبه‌رو گردد.

کارشناسان مسائل اقتصادی حتی احتمال بروز رکود اقتصادی در آمریکا را منتفی نمی‌دانند.

دیدگاه