جهش دوباره قیمت دلار در ایران

  • 19 فروردین 1397 - 21:32
جهش دوباره قیمت دلار در ایران

نرخ دلار در بازار امروز تهران به ۵۴۵۰ تا ۵۷۵۰ تومان رسیده است. صبح امروز برخی سایت های اعلام نرخ دلار از دسترس خارج شدند و یا از درج قیمت دلار خودداری کردند.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده «افزایش قیمت دلار موجب شده تا قیمت سکه نیز رشد چشم‌گیری داشته باشد؛ افزایش قیمت سکه درحالی است که تنها طی روز گذشته بانک مرکزی ۱۵هزار قطعه سکه از طریق حراج وارد بازار کرد، ولی افزایش عرضه هم ظاهراً نتوانسته مانع افزایش قیمت سکه شود چراکه هم‌اکنون سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در بازار سبزه‌میدان با قیمت یک میلیون و ۸۲۰هزار تومان فروخته می‌شود.»

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران دیروز در گفتگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه «سال گذشته ارزش پس اندازهای خرد مردم حدود ۲۸ درصد پایین آمد»، گفته است: «مردم حق دارند که ارزش پس اندازشان را به شکلی حفظ کنند و همین فشار متقاضیان به بازار باعث می‌شود نرخ ارز تغییر کند.»

او با کنایه به مقامات دولتی گفته است: «زمانی که دلار ۴۲۰۰ تومان شد سخنگوی دولت گفت که “خاطر رئیس جمهور مکدر شده است”، اما حالا نمی‌دانیم امروز که به بیش از ۵۰۰۰ تومان رسیده خاطر رئیس جمهور در چه حال است!»

در جلسه علنی دیروز مجلس ایران هم نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در تذکری گفت: «جلوی گرانی ارز را بگیرید تا مشکلات حاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی به وجود نیاید. نباید اجازه داد ریال به دلار تبدیل شود. ادامه این روند باعث ورشکستگی بانک ها می‌شود. علی لاریجانی در پاسخ به تذکر قاضی پور خبر داد «کمیسیون اقتصادی مجلس دوشنبه (فردا) نشستی را با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار می‌کند و گزارش این نشست به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.»

مقام های دولت ایران درباره افزایش نرخ ارز اظهارنظری نکرده اند ولی اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی دو روز پیش از گران شدن نرخ دلار حمایت کرد و گفت: «اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود. چاره ای نبود، چون آن موقع مصنوعی قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند، وقتی سطح عمومی قیمت ها بالا می رود دلار هم بالا می رود. نمی شود تقاضای عمومی قیمت ها بالا رود اما دلار بالا نرود، چرا که این موجب شکست اقتصاد می شود.»

دیدگاه