امضای قرارداد احداث راه‌آهن شیراز- بوشهر با چین

  • 17 اسفند 1396 - 22:58
امضای قرارداد احداث راه‌آهن شیراز- بوشهر با چین
ایران قرارداد کلانی را برای ساخت راه‌آهن شیراز- بوشهر با چین امضا کرده است. خبرگزاری‌ها حجم این قرارداد را ۷۰۰ میلون دلار اعلام کرده‌اند. راه‌آهن شیراز- بوشهر ۴۵۰ کیلومتر طول خواهد داشت.
به گزارش دویچه وله، قرارداد احداث راه‌آهن شیراز- بوشهر روز چهارشنبه (۱۶ اسفند/ ۷ مارس) میان ایران و شرکت چینی “سین‌کونست” (Sinconst) امضا شد. از طرف ایران این قرارداد را خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل “شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل” امضا کرد.
ارزش این قرارداد ۷۰۰ میلیون دلار اعلام شده است که ۸۵ درصد آن را شرکت چینی و ۱۵ درصد بقیه را ایران تامین مالی خواهد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی هنگام امضای این قرارداد به خبرنگاران گفت: «ما از چند ماه قبل مذاکرات خود را با یکی از شرکت‌های چینی در این زمینه آغاز کرده‌ایم تا اتصال یکی از بنادر مهم ایران به شبکه ریلی فراهم شود. خوشبختانه با توافقی که امروز به امضاء می‌رسد طرف چینی قبول می‌کند که با فهرست‌بهای ایران کار را اجرایی کند و این پروژه مهم در محور ساخت قرار گیرد.»
به گفته خیرالله خادمی، این پروژه ۴۵۰ کیلومتر طول خواهد داشت که فاز نخست آن در مسافت ۲۵۰ کیلومتر میان شیراز تا فراشبند ساخته می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این مسیر ظرفیت جابه‌جایی یک میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار را خواهد داشت.
“یانگ” نماینده شرکت چینی “سین‌کونست” با اشاره به “اهمیت همکاری‌های ایران و چین در مسیر احیای جاده ابریشم”، گفت: «همان طور که پیش از این نیز رییس جمهوری چین تاکید کرده که باید مسیری کامل میان ایران و چین برقرار باشد این پروژه در همین راستا با مشارکت دو طرف ساخته خواهد شد.»
به گفته وی با “امضای این توافق صفحه‌ای جدید در تاریخ روابط دو کشور باز می‌شود و بعد از ماه‌ها مذاکره امروز می‌توان از آغاز یک همکاری جدید میان دو طرف سخن گفت”.
چین بزرگترین شریک تجاری ایران و سرمایه‌گذار مهمی در پروژه‌های زیربنایی این کشور است.
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشته است، ایران درصدد است زیرساخت‌های مربوط  به راه‌آهن محور شمال -جنوب را توسعه دهد تا از این طریق مسیر حمل و نقل کالا میان آسیای میانه و روسیه با حوزه خلیج فارس را هموار سازد.

دیدگاه