بحران کم آبی در ۵ سد استان فارس

  • 10 بهمن 1396 - 14:49
بحران کم آبی در ۵ سد استان فارس

حمیدرضا دهقانی مدیر عامل سازمان آب منطقه ای فارس گفت:‌ سدهای درودزن، ایزدخواست، سیوند و خسویه فارس نه تنها هیچ آبی برای برداشت ندارند بلکه بیش از حد مجاز از آنها برداشت شده و اکنون ذخیره این سد ها منفی است.

حمیدرضا دهقانی سه شنبه ۱۰ بهمن در گفت و گو با ایرنا افزود: از سدهای ملاصدرا، سلمان فارسی، تنگاب، رودبال و چشمه عاشق ۷۹۳ میلیون متر مکعب آب قابل برداشت وجود دارد که عمده آن در سد رودبال و سلمان است.

به گفته او متوسط بارندگی امسال در استان فارس ۴۰٫۴ میلیمتر است که ۷ میلیمتر کمتر از سال گذشته است.

آقای دهقانی افزود: در سد درودزن با گنجایش ۹۹۳ میلیون متر مکعب نه تنها آبی قابل برداشت نیست که ۹٫۹ میلیون متر مکعب آب جمع شده که از این میزان ۳۳۰ میلیون متر مکعب آب هم بیش از حد مجاز برداشت شده و ذخیره آن منفی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس گفت: در سد ملاصدرا با گنجایش ذخیره سازی ۴۴۰ میلیون متر مکعب آب، ۱۲میلیون متر مکعب آب قابل برداشت ذخیره شده است.

آقای دهقانی ادامه داد: در سد سلمان فارسی با ۹۷۰ میلیون مترمکعب گنجایش ذخیره آب، ۶۴۸ میلیون مترمکعب آب قابل برداشت موجود است و در سد تنگاب فیروزآباد نیز با گنجایش ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب، ۲۹٫۹ میلیون مترمکعب آب قابل برداشت ذخیره سازی شده است.

او افزود: در سد رودبال نیز با ۸۲ میلیون متر مکعب گنجایش ذخیره آب فابل برداشت حدود ۶۶٫۷ میلیون متر مکعب است. در سد چشمه عاشق نیز با ۶۹ میلیون متر مکعب گنجایش ذخیره آب ۳۶ میلیون متر مکعب آب در آن موجود است.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، حجم ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا پایان هفته سوم آذر، با ۲۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب بود، به ۳ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

پاییز کم‌بارش امسال باعث کاهش ۲۲ درصدی حجم ورود آب به سدهای کشور شده.

بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده با توجه به کاهش و پراکندگی بارش‌های پاییزی در سال جاری، ‌اکنون ۴۱ درصد حجم مخازن سدهای کشور پر و ۵۹ درصد آن‌ خالی است.

همچنین از مجموع ۱۷۶ سد بزرگ کشور، حجم مخازن ۹۷ سد کمتر از ۴۰ درصد، ۲۰ سد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد، ۲۶ سد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، ۲۳ سد بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پر است.

 

دیدگاه