۳ سد فارس «آب برای برداشت ندارند»

  • 07 دی 1396 - 12:36
۳ سد فارس «آب برای برداشت ندارند»

محمدرضا ارجمند، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس گفته که در سد درودزن، سیوند و خسویه آبی برای برداشت باقی نماینده.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس به خبرگزاری صدا و سیما گفت: سد درودزن که قسمتی از آب آشامیدنی کلان شهر شیراز را تامین می‌کند، ظرفیت ذخیره سازی ۹۹۳ میلیون متر مکعب آب را دارد، اما هم اکنون آب قابل برداشتی ندارد و حجم آب آن به منفی پنج شش دهم میلیون متر مکعب رسیده است.

آقای ارجمند افزود: سد‌های سیوند و خسویه هم در حال حاضر آب قابل برداشتی ندارند و از ذخیره آب سد که برای پایداری آن لازم است استفاده می‌شود و حجم آب سد سیوند منفی ۱۰ و سد خسویه به منفی ۴ میلیون متر مکعب رسیده است.
به گفته مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس،  ۹ سد فارس ۲ میلیارد و ۹۲۱ میلیون متر مکعب گنجایش ذخیره آب دارند و هم اکنون هزار و ۲۷۴ میلیون متر مکعب در این سد‌ها ذخیره شده است که از این میزان آب ذخیره شده، ۸۰۴ میلیون متر مکعب آب قابل استفاده و مابقی برای پایداری سد‌ها غیر قابل برداشت است.
او درخصوص وضعیت سد‌های استان فارس گفت: در سد ملاصدرا هشت و شش دهم میلیون متر مکعب، سد سلمان فارسی ۶۵۹ میلیون متر مکعب، سد چشمه عاشق ۳۵ میلیون متر مکعب، سد تنگاب ۳۴ میلیون متر مکعب و سد رودبال ۶۶ و ۹ دهم میلیون متر مکعب و سد ایزد خواست هم یک و هشت دهم میلیون متر مکعب آب قابل استفاده وجود دارد.
حجم آب سدهای فارس پس از بارش های خوب زمستان پارسال به ۲۷۰ میلیون متر مکعب رسیده بود.
بر اساس گزارش وزارت نیرو، حجم ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا پایان هفته سوم آذر، با ۲۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب بود، به ۳ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
پاییز کم‌بارش امسال باعث کاهش ۲۲ درصدی حجم ورود آب به سدهای کشور شده.
بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده با توجه به کاهش و پراکندگی بارش‌های پاییزی در سال جاری، ‌اکنون ۴۱ درصد حجم مخازن سدهای کشور پر و ۵۹ درصد آن‌ خالی است.
همچنین از مجموع ۱۷۶ سد بزرگ کشور، حجم مخازن ۹۷ سد کمتر از ۴۰ درصد، ۲۰ سد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد، ۲۶ سد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، ۲۳ سد بین ۷۰ تا ۹۰ درصد پر است.

دیدگاه