تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

نماینده شیراز خواهان ثبت روز کوروش در تقویم ملی و جهانی شد

  • 01 آبان 1396 - 13:08
نماینده شیراز خواهان ثبت روز کوروش در تقویم ملی و جهانی شد

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور خواهان ثبت روز کوروش در تقویم ملی و جهانی شد تا به گفته او «دست فرصت‌طلبان و سودجویان در سوءاستفاده از این مناسبت کوتاه شود.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پارسایی در این نامه پیشنهاد داده که یکی از روزهای «تولد کوروش»، «وفات کوروش»، «روز نگارش منشور حقوق بشر به دستور کوروش» و یا «روز شروع و اعلام رسمی حاکمیت کوروش» پس از مشورت با «اساتید نامدار تاریخ و مورخین داخلی و خارجی» به عنوان روز کوروش نامگذاری شود.

در سال‌های اخیر شماری از ایرانیان ۷ آبان در آرامگاه کوروش واقع در محوطه جهانی پاسارگاد گرد هم می‌آیند و یاد این پادشاه هخامنشی را گرامی می‌دارند.

نماینده شیراز می‌گوید که کوروش در تقویم ایران مورد «بی‌‌مهری» قرار گرفته و ثبت چنین روز و هفته‌ای در تقویم می‌تواند باعث «تقویت انسجام ملی و توسعه صنعت گردشگری» شود.

پارسایی چندی قبل هم نامه‌ای به سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و خواهان برگزاری مراسم روز کوروش شده بود.

علی اکبری، نماینده شیراز نیز هفته قبل گفته بود: «برگزاری مراسم روز کوروش پدیده‌ای است که باید مدیریت شود. بی‌خودی نباید بهانه به دست کسانی داد که می‌خواهند از دل این مراسم‌ها مشکلاتی برای نظام به وجود آورند. اما راهش هم تقابل نیست. هرجا تقابل کردیم هزینه‌اش را دادیم، مثل ماهواره، مثل دستگاه ویدئو..باید یک برنامه آبرومندانه که بار فرهنگی مناسبی داشته باشد از جانب مسئولان محلی و با مشارکت مردم طراحی شده و برگزار شود. حق مردم شیراز است که بخواهند نسبت به این چهره تاریخی ادای احترام کنند.»

در همین حال «میرجلال‌الدین کزازی استاد دانشگاه و پژوهشگر، ناصر تکمیل‌‌همایون استاد تاریخ و جامعه‌شناسی، دکتر حکمت‌الله ملاصالحی استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و و علی‌اصغر دادبه استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی» در نامه‌ای به حسن روحانی خواسته‌اند که «به سازمان‌ها و نهادهای متولی توصیه کند یاری‌رسان مردمی باشند که هفتم آبان‌ماه به پاسارگاد می‌روند.»

در روزهای اخیر خبرهایی در خصوص تعطیلی آرامگاه کوروش از ۵ تا ۸ آبان به نقل از استانداری فارس و میراث فرهنگی منتشر شده اما فاطمه رضایی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس خبر تعطیلی آرامگاه کوروش در ۷ آبان را رد کرده و اطلاعیه‌هایی را که در خصوص تعطیلی این محوطه تاریخی منتشر شده «فاقد اعتبار» توصیف کرده است.

کورورش هخامنش فرزند کمبوجیه و ماندانا، «بزرگ‌ترین پادشاه صلح‌جوی جهان» قلمداد می‌شود. او بنیان‌گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت ۳۰ سال، در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد. سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود.

دیدگاه