آیین گاهنبارخوانی از سوی زرتشتیان شیراز برگزار شد

  • 22 مهر 1396 - 11:57
آیین گاهنبارخوانی از سوی زرتشتیان شیراز برگزار شد
 آیین گاهنبارخوانی روز جمعه ۲۱ مهر از سوی زرتشتیان شیراز برگزار شد.
آیین گاهنبارخوانی از ساعت ۱۱ با اوستاخوانی موبدیار رستم خسرویانی آغاز شد.
در ادامه ناهید فلفلی فرنشین کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز در مورد گاهنبار سخنرانی کرد.

گاهنبار یا گاهبار یا گَهَنبار در اسطوره‌های زرتشتی و آریایی، شش روزی است که خدا دنیا را آفرید و در کتاب زند از زرتشت نقل می‌کنند که اهورامزدا دنیا را در شش “گاه” آفرید و اولِ هر گاهی نامی دارد و در اولِ هر گاهی جشنی سازند. همانطور که در دین‌های سامی، آفریدگار، جهانِ هستی را در شش روز می‌آفریند، در دین ایرانیان کهن نیز اهورامزدا آفرینش جهان مادی را در شش گاهنبار به انجام می‌رسانَد. به این ترتیب که در یسنا آمده‌است:

Maidh-yo-zarem: (میدیوزَرِیم) – نخستین گاهنبار روز پانزدهم اردیبهشت‌ماه، چهل‌وپنجمین روز از اول سال که در آن “آسمان” آفریده شد.

Maidh-yo-shema: (میدیوشـِیم ) – روز پانزدهم تیرماه، صدوپنجمین روز سال که در این روز “آب” آفریده شد.

Paiti-shahem: (پَـیته‌شَـهیم) – روز سی‌ام شهریورماه صدوهشتادمین روز سال که در این روز “زمین” آفریده شد.

Aya-threm: (اَیاسرِم ) – سی‌ام مهرماه، دویست‌ودهمین روز سال که در آن “گیاه” آفریده شد.

Maidh-ya-rem: (میدیارِم) – بیستم دی‌ماه، دویست‌ونودمین روز سال که “جانوران” آفریده شدند.

Hamas-path-maedem: (هَـمَـسپَـتمَدُم): در آخرین روز کبیسهٔ سال، یعنی سیصدوشصت‌وپنجمین روز سال، که آن را وهیشتواشت‌گاه می‌نامند، واقع است که “مردمان” آفریده شدند.

هریک از جشن‌های ششگانهٔ گاهنبارها پنج روز به‌طول می‌انجامیده و آخرین روز هر گاهنبار مهم‌ترین روز جشن بوده‌است. این آیین با رای شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت میراث معنوی در سیاههٔ آیین‌های ملی ایران ثبت شده‌است.


همچنین در این مراسم مسابقه‌ای به مناسبت پانزدهمین سالگرد انتشار «پیام سبز» نشریه داخلی انجمن زرتشتیان شیراز برگزار شد و همچنین جشن تولدی به همین مناسبت برپا شد و درخت سروی نیز در باغ وقفی کاشته شد.
باغ وقفی که در خیابان زند شیراز قرار دارد در سال ۱۳۴۳ احداث شده و وقف زرتشتیان است.
در حال حاضر ۲۷۳ زرتشتی ساکن شیراز هستند.
تصاویر: برساد

دیدگاه