نمایندگان شیراز: حق مردم است که به کوروش ادای احترام کنند

  • 20 مهر 1396 - 13:51
نمایندگان شیراز: حق مردم است که به کوروش ادای احترام کنند

شماری از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی خواهان به رسمیت شناخته شدن مراسم بزرگداشت کوروش، بنیان‌گذار سلسله پادشاهی هخامنشی شدند.

علی اکبری، نماینده شیراز در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق که امروز چاپ شده، گفت: «برگزاری مراسم روز کوروش پدیده‌ای است که باید مدیریت شود. بی‌خودی نباید بهانه به دست کسانی داد که می‌خواهند از دل این مراسم‌ها مشکلاتی برای نظام به وجود آورند. اما راهش هم تقابل نیست. هرجا تقابل کردیم هزینه‌اش را دادیم، مثل ماهواره، مثل دستگاه ویدئو.»

او افزوده: «باید یک برنامه آبرومندانه که بار فرهنگی مناسبی داشته باشد از جانب مسئولان محلی و با مشارکت مردم طراحی شده و برگزار شود. حق مردم شیراز است که بخواهند نسبت به این چهره تاریخی ادای احترام کنند.»

در سال‌های اخیر شماری از ایرانیان ۷ آبان در آرامگاه کوروش واقع در محوطه جهانی پاسارگاد گرد هم می‌آیند و یاد این پادشاه هخامنشی را گرامی می‌دارند.

بهرام پارسایی دیگر نماینده شیراز نیز به روزنامه شرق گفته: «متأسفانه ما استاد فرصت‌سوزی هستیم. هر کشوری شخصیت بزرگی چون کوروش در تاریخش داشت، نه‌تنها در تقویم ملی که در روزهای جهانی هم نام و یادی برایش پیدا می‌کرد اما حالا به جایی رسیده‌ایم که در تقویم ٣۶۵روزه کشورمان هیچ روزی به نام کوروش نیست. باید نگاه‌های سلیقه‌ای را کنار گذاشت. چطور می‌شود که نام و آوازه منشور کوروش در موزه‌های جهانی می‌پیچد و ما در شناساندن او در داخل کشور کمترین گامی برنمی‌داریم».

او در ادامه به «افسردگی فراگیر» در میان ایرانیان اشاره کرد و اینکه «برگزاری جشن‌های ملی از جمله بزرگداشت روز کوروش نه از جانب اغیار که از جانب خودی‌ها می‌تواند مایه شادی و شادمانی برای جوانان ایرانی باشد. مردم شیراز هم به شاهچراغ‌شان می‌بالند و هم به مقبره کوروش و حافظ و سعدی. اینها با هم منافاتی ندارد اما نباید کاری کرد که مردم به سمت شبکه‌های سلطنت‌نشین سوق داده شوند. مدیریت یک مراسم ساده برای بزرگداشت یک شخصیت ملی نباید کار چندان دشواری باشد».

حسین اسد بیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور در مصاحبه‌ای که به تازگی با خبرگزاری ایسنا انجام داده، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۵۰ میلیون نفر در جهان دچار افسردگی هستند، گفته در ایران نیز بر اساس تحقیقی که چند سال گذشته انجام شده، ۲۳.۶ درصد افراد به انواع اختلالات روانی مبتلا هستند.

پارسایی در بخش دیگری از سخنانش گفته: «متأسفانه وقتی خودمان به یک چهره ملی به دلایل مختلف بی‌توجه هستیم دیگران در خارج از کشور و گاهی مغرضانه می‌خواهند برنامه‌هایی را در مقبره کوروش ساماندهی کنند. سال گذشته گروهی از جوانان در یکی از همین برنامه‌ها بازداشت شدند. خانواده آنها مدام برای کمک مراجعه می‌کردند و خوشبختانه نیروی انتظامی و دادستانی همراهی داشتند اما چرا باید اجازه بدهیم چنین حوادثی پیش بیاید. چرا خودمان ابتکار عمل را به دست نگیریم».

این نماینده مجلس همچنین به تازگی نامه‌ای به سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و خواهان برگزاری مراسم روز کوروش شده است.

پارسایی در این نامه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته تا با هماهنگی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها مراسم روز کوروش در هفتم آبان برگزار شود تا به فرصتی برای «ایجاد انسجام ملی، جذب گردشگر و معرفی فرهنگ غنی این سرزمین» تبدیل شود.

این نماینده مجلس افزوده در سال‌های گذشته به دلیل «عدم برنامه‌ریزی و نبود مدیریت از طرف مسئولین» مراسم روز کوروش باعث «سودجویی افراد انگشت‌شمار» و «برخورد با تعدادی از مردم و جوانانی شده که ارتباطی با افراد فرصت‌طلب نداشته‌اند.»

پارسایی خواهان «ساماندهی این مراسم برای جذب گردشگران، معرفی فرهنگ و تمدن ایران و جلوگیری از امنیتی‌شدن آن» شده است.

سال گذشته پس از برگزاری این مراسم شماری از شرکت‌کنندگان بازداشت شدند.

این نماینده مجلس رونوشتی از نامه خود را به وزیران اطلاعات، کشور، دادگستری، رئیس سازمان میراث فرهنگی و استاندار فارس ارسال کرده است.

کوروش از نام‌آورترین شاهان تاریخ ایران

کوروش از نام‌آورترین شاهان تاریخ ایران و بنیان‌گذار سلسله هخامنشی را به القاب مختلف خوانده‌اند: کوروش کبیر، پدر پارسی‌ها، برگزیده مردوک کهن‌ترین خدای بابل، فرستاده یهوه، فاتح بزرگ.

او خود در منشور گلی‌اش نوشته است: من‌ام کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه توانمند، شاه چهار گوشه جهان. این منشور می‌گوید: کوروش به دادگری و راستی، شبانی کرد. مردوک، سرور بزرگ که پرونده مردمانش است، به کارهای نیک او و دل راستینش به شادی می‌نگریست.

طبق گزارش‌های تاریخی، کوروش به مدت سی سال از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر ایران فرمان‌روایی کرد و مرزهای تحت امرش را بیش از هر حاکم دیگری گسترش داد.

دیدگاه