«شهر من بامیان» برنده جشنواره فیلم شهرهای خلاق جهان شد

  • 17 مهر 1396 - 9:27
«شهر من بامیان» برنده جشنواره فیلم شهرهای خلاق جهان شد

فیلم “شهر من بامیان” درباره ولایت بامیان در مرکز افغانستان در جشنواره فیلم “جهان کوچک” که در فرانسه برگزار شده بود، توانست مقام اول این جشنواره را در سال ۲۰۱۷ میلادی بگیرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، براساس سایت رسمی “شهر سینمایی برادفورد یونسکو” از تمامی شهرهایی که از سوی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) به عنوان شهر خلاق شناخته شده‌اند، دعوت شده بود که درباره آن شهر فیلمی کوتاه به این جشنواره بفرستند.

فیلم “شهر من بامیان” ساخته محمد علی شیدا و تولید نهاد روزنه، از میان حدود ۵۴ فیلم از کشورهای مختلف جهان در این جشنواره مقام نخست را کسب کرد.

در جشنواره امسال فیلم‌ها زیرعنوان “شهرمن” در این جشنواره شرکت کرده بودند و فیلم‌سازان باید در مدت شش دقیقه درباره شهر خودشان توضیح می‌دادند.

ولایت بامیان در سال ۱۳۹۴ عضو شبکه شهرهای خلاق جهان در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد/یونسکو شد.

نورالله عزیزی، از اعضای روزنه به بی‌بی‌سی گفت که شهرداری بامیان و یونسکو به آنان گفته بود که فیلمی درباره زیبای‌های بامیان تهیه کنند که تیم آنان زیبایی، مناطق باستانی و تاریخی بامیان را به تصویر کشیدند.

او گفت که ساخت این فیلم یک سال را دربر گرفت و چهار فصل بامیان در آن به تصویر کشیده شده است.

آقای عزیزی گفت در این فیلم برنامه‌های همانند دوچرخه سواری، اسکی، رسم‌های محلی و صنایع دستی بامیان نیز به نمایش گذاشته شده است.

او گفت که اولین بار است فیلمی به نمایندگی از افغانستان در این جشنوراه شرکت می‌کند و برنده می‌شود.

او همچنین گفت که وقتی به آنان اطلاع داده شد که فیلم شان مقام اول را گرفته برای آنان غیر قابل باور بوده است.

آقای عزیزی می‌گوید در زمان بارگزاری فیلم در اینترنت و ارسال آن برای این جشنواره حتی اینترنت باسرعت لازم را نداشته و با امکانات اندک و مشکلات زیادی این فیلم را تولید کرده است.

تولید کنندگان فیلم در مراسم توزیع جایزه حضور نداشتند و نماینده یونسکو این جایزه را به آنان در ولایت بامیان داده است.

 

دیدگاه