تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

اجرای تعزیه 150 ساله در بوانات

  • 08 مهر 1396 - 12:19
اجرای تعزیه 150 ساله در بوانات

یکی از برزگترین تعزیه های جنوب ایران در روستای امامزاده بزم شهرستان بوانات فارس اجرا و در حاشیه آن مسابقه بزرگ کتابخوانی «قیامِ اندیشه برگزار» می‌شود.

دهیار «امامزاده بزم» گفت: اجرای تعزیه در آستان دو امامزاده قدمتی بیش از ۱۵۰ سال دارد و به دوره قاجار بر می گردد.

محمدعلی زارعی افزود: این تعزیه از نظر مخاطب به خاطر محوریتِ تاریخی، مذهبی و گردشگریِ روستا یکی از بزرگترین تعزیه های جنوب ایران به شمار می رود و از ده ها روستای شمال استان فارس برای سوگواری و تماشای این تعزیه راهی امامزاده بزم می شوند.

وی با بیان اینکه تعزیه توسط گروه متوسلین به قمر بنی هاشم روستای همسایه یعنی «شیدان» به سرپرستی سید رسول هاشمی به اجرا در می آید خاطرنشان کرد: تعزیه حر ابن ریاحی، نماز ظهر عاشورا، شهادت حضرت عباس و امام حسین(ع) و اسارت کاروان کربلا اجرا می شود.

دهیار روستای امامزاده بزم گفت: در روز تاساعا تعزیه در مقابل بنای تاریخی آستان حضرت شاهدمیرحمزه(ع) و در رور عاشورا در صحن حرم بی بی خاتون(ع) به اجرا در می آید.
زارعی با اشاره به فعالیت های فرهنگی در حاشیه آیین سوگواری و اجرای تعزیه به ویژه در حوزه کتابخوانی هم گفت: همه ساله علاوه بر اقامه سوگ عاشورا نمایشگاه کتابی نیز در محل اجرای تعزیه برگزار می شد که امسال با همکاری کمپین مردمی مروج کتابخوانی «روستاییان فرزانه» و موسسه فرهنگی «آفتاب مهر صبا فارس» علاوه بر برپایی نمایشگاه، مسابقه خلاصه نویسی کتاب با عنوان «قیامِ اندیشه» نیز برگزار می شود.

وی ابراز امیدواری کرد روستای هدف گردشگریِ امامزاده بزم امسال در جمع روستاهای دوستدار کتاب ایران جای گیرد.

دیدگاه