روایتی تازه از قدیمی‌ترین کتابفروشی شیراز

  • 28 شهریور 1396 - 13:55
روایتی تازه از قدیمی‌ترین کتابفروشی شیراز

تاکنون تصور می‌شد که کتابفروشی محمدی با ۱۲۸ سال قدمت، قدیمی‌ترین کتابفروشی شیراز است اما به تازگی این گمان با تردید مواجه شده است.

سیدجلال کتابچی، مدیر کتابفروشی «اسلامیه» تهران در این خصوص به آبان‌پرس گفت که جدشان سیدمحمدعلی شیرازی، نخستین کتابفروشی را حدودا در سال ۱۲۴۶ شمسی در شیراز بنیان نهاد و تا ۳۰ سال هم در شیراز به این کار مشغول بود.

کتابفروشی محمدی شیراز از سال ۱۲۷۰ شمسی و کتابفروشی سیدمحمدعلی شیرازی در سال ۱۲۴۶ شمسی کارش را آغاز کرده، یعنی ۱۵۰ سال قبل.

آقای کتابچی افزود: جد ما بعد از ۳۰ سال، کتابفروشی‌اش را در شیراز تعطیل کرد و به تهران آمد و کتابفروشی اسلامیه را راه‌اندازی کرد که بعد از ۱۲۰ سال همچنان پابرجاست.

سیدجلال کتابچی در همین خصوص در جایی دیگر گفته: «پدر پدربزرگ من در شیراز زندگی می‌کرد. او را سیدمحمدعلی شیرازی صدا می‌زدند. کتاب‌ها آن زمان در ایران چاپ نمی‌شد و از بمبئی هندوستان به‌وسیله کشتی به بندرعباس می‌آمد و از آنجا به شیراز منتقل می‌شد؛ چون شیراز آن موقع مهد علم، فرهنگ و کتاب بود تا جایی که بعد از شیراز در شهرهای دیگر مثل اصفهان و مشهد پخش می‌شد.کتاب‌هایی که هم به زبان فارسی و هم به زبان اردو بودند.»

آقای کتابچی می‌گوید اسم «اسلامیه» هم از همین کتاب‌ها گرفته شد چون بیشتر این کتب در حوزه تاریخی و مذهبی بودند.

مدیر کتابفروشی «اسلامیه» تهران در خصوص تغییر نام‌خانوادگی خود نیز گفت: «نام خانوادگی اجداد ما شیرازی بوده اما در دوره رضاخان که شناسنامه صادر می‌شد و افراد برای خود نام خانوادگی انتخاب می‌کردند، پدربزرگ ما نام خانوادگی کتابچی را انتخاب کرد.»

تصاویر زیر مربوط به کتابفروشی اسلامیه، قدیمی‌ترین کتابفروشی تهران با ۱۲۰ سال قدمت است

دیدگاه

  1. سلام.شماکتاب..طلسنلتطم.طم.هتدی.دارید