احضار فیلمساز شیرازی به دادسرای فرهنگ و رسانه

  • 26 شهریور 1396 - 9:12
احضار فیلمساز شیرازی به دادسرای فرهنگ و رسانه

محمد رسول‌اُف فیلسماز شیرازی همزمان با اینکه بار دیگر ممنوع الخروج شده،بایستی به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران مراجعه کند.

به گزارش رسانه‌ها، ماموران امنیتی فرودگاه امام خمینی تهران، گذرنامه این کارگردان را روز جمعه ۲۴ شهریور بعد از برگشت او از سفر ضبط کردند. دادسرای فرهنگ و رسانه پس از ورود رسول‌اف به ایران، این فیلم‌ساز منتقد را احضار کرده است.

محمد رسول‌اف در سال ۱۳۵۱ در شیراز متولد شده و تاکنون هفت فیلم ساخته و ده‌ها جایزه در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی کسب کرده است.

آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) تیرماه سال جاری از ۷۷۴ نفر برای عضویت در این آکادمی دعوت کرده که در میان آن‌ها چند ایرانی از جمله محمد رسول‌اف نیز وجود دارد. این آکادمی به روال هر سال، از افراد متخصص رشته‌های مختلف برای عضویت در این آکادمی دعوت می‌کند.

از آقای رسول‌اف به عنوان فیلمنامه‌نویس و کارگردان برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شده است.

فیلم «لِرد» تازه‌ترین ساخته محمد رسول‌اف است. این فیلم محصول مشترک ایران و جمهوری چک، تصویرگر جامعه ایران در مواجه با فساد و تبعات اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ است. این فیلم خردادماه امسال توانست جایزه بهترین فیلم بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن را به دست آورد.

آقای رسول اف در سال ۱۳۸۸ و در حال ساخت فیلمی مرتبط با اعتراضات انتخاباتی آن سال به همراه جعفر پناهی دیگر کارگردان ایرانی دستگیر و به یک سال زندان محکوم شد. آخرین ساخته آقای رسول‌اف فیلم لرد است که پارسال جایزه بهترین فیلم بخش « نوعی نگاه» جشنواره کن فرانسه را به دست آورد.

مضمون و پرداخت داستان فیلم «لرد» مانند ساخته‌های دیگر آقای رسول‌اف انتقادی است و در آن برخی مناسبات فسادآلود در امور اداری ایران نمایش داده می‌شود. در فیلم همچنین برای اولین بار اشاره‌هایی ضمنی به شرایط زندگی بهاییان در ایران می‌شود.

رسول‌اف از فیلمسازان معترض سال‌های اخیر ایران محسوب می‌شود که تجربه بازداشت و احضار را داشته است.

محمد رسول‌اُف نخستین بار در سال ۱۳۸۸، به همراه جعفر پناهی، بازداشت شد. او بعد از مدتی به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

او پس از محاکمه در آذر ماه سال ۱۳۸۹ به شش سال حبس محکوم شد (پنج سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی به منظور اقدام علیه امنیت ملی و یک سال حبس با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام).

در دادگاه تجدید نظر، او از اتهام اقدام علیه امنیت ملی تبرئه شد و حکم زندان او به یک سال کاهش پیدا کرد.

دیدگاه