نمایش دو مستند درباره «محله سعدی شیراز» در آلمان

  • 19 شهریور 1396 - 19:43
نمایش دو مستند درباره «محله سعدی شیراز» در آلمان

دو فیلم مستند «بختک» و «خونمردگی» در جشنواره فیلم‌های ایرانی در شهر کلن آلمان به نمایش درآمدند. این دو فیلم درباره محله سعدی شیراز است.

بختک داستان زندگی زنان محله‌ای است که به جای “بخت و اقبال” بختک زندگی بر سینه‌هایشان سنگینی می‌کند.

زنی که شوهر معتادش با زنی دیگر فرار کرده و او را تنها گذاشته و او در میانسالی در کنار فقر مطلق درگیر مشکل تنهایی خود نیز هست. و دختری جوان که برای فرار از زندگی نکبت‌بار پدر وعموی معتادش به صیغه مردی “درست و حسابی” درمی‌آید اما مرد در نزاعی در همان محله کشته می‌شود و فرزند خردسال این زن بدون شناسنامه و بدون هویت باقی می‌ماند.

در فیلم “خونمردگی” روایت پسران جوان و نوجوان محله سعدی شیراز را می‌بینیم. پسر همان زن فیلم بختک اینجا پرسوناژ اصلی است با بدنی پوشیده از زخم قمه و چاقو و سابقه پنج سال زندان که شغلش زورگیری و دزدی است.

دانلود گفت‌وگوی دویچه‌وله با محمد کارت

محمد کارت می‌گوید این دو فیلم نه زیر پوست شهر بلکه “زیر گوشت شهر” را به بیننده نشان می‌دهند. او در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید تمام تمرکزش در این دو فیلم بر رخوت، کسالت و مریضی‌ای بوده که مانند یک بختک روی زندگی این مردمان افتاده است.

این مستندساز که پیشتر مستند “آوانتاژ” را درباره کارتن‌خواب‌هایی که در حال ترک اعتیاد هستند ساخته است، زندگی واقعی پرسوناژهای این دو فیلم را بسیار تلخ‌تر و سیاه‌تر از فضای سیاه و غمزده فیلم می‌داند. او می‌گوید روند فیلم را با “دینامیک خنده” در هم آمیخته تا تماشاگر به شیرینی با فیلم ارتباط برقرار کند.

جشنواره فیلم‌های ایرانی از ۲۴ تا ۲۸ ماه مه (۳ تا ۷ خرداد) در شهر کلن آلمان برگزار شد.

محمد کارت (متولد ۱۳۶۵ در شیراز)، فارغ‌التحصیل از هنرستان هنرهای نمایشی، لیسانس کارگردانی سینما، عضو پیوسته خانه سینمای ایران و از فیلمسازان جوان مطرح چند سال اخیر به شمار می‌رود.

شروع فعالیت هنری او در زمینه بازیگری تئاتر از سال ۱۳۷۹ بوده است. همچنین به عنوان بازیگر در تعدادی فیلم کوتاه و چندین فیلم سینمایی حضور داشته و ساخت چند فیلم مستند را در کارنامه خود دارد که جوایز معتبری را از جشنوار‌ه‌های مختلف از آن خود کرده‌اند.

دیدگاه