مراسم نکوداشت برادران فقیری در شیراز برگزار شد

  • 30 مرداد 1396 - 9:15
مراسم نکوداشت برادران فقیری در شیراز برگزار شد

مراسم نکوداشت امین و ابوالقاسم فقیری، دو نویسنده و پژوهشگر شیرازی و آیین اهدای نشان مفاخر به آن‌ها برگزار شد.

در این مراسم که شامگاه یکشنبه ۲۹ مرداد در تالار حافظ برگزار شد، سیروس رومی پژوهشگر و روزنامه نگار پیشکسوت و عضو هیئت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فارس گفت: «برای اهدای نشان مفاخر چند ملاک وجود دارد که اول آثار افراد ،  در مرحله بعد اخلاق و در مرحله سوم تأثیری که مفاخر بر جامعه  است، مورد نظر قرار می گیرد؛ امشب اگر شاهد اهدای نشان مفاخر به این دو برادر هستیم، ایشان از این ۳ شاخص بالاتر هستند.»

از امین فقیری تا کنون ۱۹ کتاب در زمینهٔ رمان، مجموعه رمان و نمایشنامه و داستان نوجوانان به چاپ رسیده‌است. او در حال حاضر در روزنامه عصر مردم شیراز مشغول به کار است.

فقیری در کنار دیگر افتخاراتش به همراه محمود دولت‌آبادی، نویسنده ایرانی برنده لوح زرین بهترین نویسنده بیست سال داستان‌نویسی ایران در سال ۱۳۷۶ است.

«قصه‌های مردم فارس در سه مجلد، بازی‌های مردم فارس، آداب و رسوم نوروزی در فارس، سیری در ترانه‌های محلی، باورهای سرزمین مادری ام، عروسی در فارس و واسونک‌های شیرازی آثار او در حوزه فرهنگ فولکلور و کتاب‌های اجاق‌کور، خانه خانهٔ خودمان، با خودم در راه بارونی، ننه پیره زن و عمو نوروز، آهو بچهٔ خواب من، مردی که به حراج رفت و حکایاتی از کوچه ایام هفته» داستان‌های منتشر شده ابوالقاسم فقیری هستند.

ابوالقاسم فقیری در سال ۱۳۹۲ به پاس نیم قرن فعالیت در حوزه فارس شناسی در نخستین همایش چهره‌های ماندگار استان فارس مورد تجلیل قرار گرفت.

او همچنین دارنده تندیس جشنواره ایران زمین سال ۱۳۸۳ و پنجمین دوره جشن فرهنگ و هنر سال ۱۳۸۶ است.

ابوالقاسم فقیری از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۷۸ در روزنامه خبر جنوب دبیر صفحه‌ای با عنوان فرهنگ ولایت بود. او در این سال‌ها با بسیاری از پژوهشگران فرهنگ فولکلور آشنا شد و مطالب آن‌ها در این روزنامه منتشر کرد.

فقیری خود درخصوص این برهه از فعالیت خود می‌گوید: «این صفحه برکات زیادی داشت چرا که عده قابل توجهی را به سمت فرهنگ عامیانه کشاند و من دوستان زیادی پیدا کردم. از جمله آقای آل ابراهیم از استهبان، که الان ۳–۴ کتاب منتشرکرده‌اند. آقای پیشاهنگ از نی ریز، آقای ایرج قزلی از جهرم، آقای دکتر هاشم محمدی که چندی پیش به رحمت خدا رفتند. آقای مظلوم زاده از کازرون، آقای دکتر خیراندیش از اقلید. عده‌ای هم از خارج از فارس به این مطلب علاقه‌مند شدند مانند آقای زفره‌ای از اصفهان و شخص دیگری بود که از اردستان برای ما مطلب می‌فرستاد. یکی از افتخارات من همین است که حرکتی ایجاد کردم که باعث جمع‌آوری فرهنگ مردم فارس شود.»

فقیری سپس به روزنامه عصر مردم رفت و فعالیت خود را در صفحه‌ای با عنوان کشکول ادامه داد که هنوز ادامه دارد.

 

دیدگاه