ریاست سازمان میراث فرهنگی به یک «مرد» سپرده شد

  • 23 مرداد 1396 - 13:08
ریاست سازمان میراث فرهنگی به یک «مرد» سپرده شد

زهرا احمدی‌پور، معاون روحانی و رئیس سازمان میراث فرهنگی جای خود را به علی‌اصغر مونسان داد. عمر معاونت و ریاست خانم احمدی‌پور کمتر از ۱۰ ماه بود.

رئیس جمهوری ایران عصر یکشنبه ۲۲ مرداد، طی حکمی علی اصغر مونسان را به عنوان معاون خود و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب کرد.

حسن روحانی در این حکم نوشته است: «توفیق شما را در خدمت به کشور و ملت شریف ایران با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند بزرگ مسئلت می‌نمایم.»

به این ترتیب، عمر معاونت و ریاست زهرا احمدی‌پور بر این سازمان به یک سال نرسید. خانم احمدی‌پور در ۱۵ آبان ۱۳۹۵ در این پست منصوب شده بود.

علی‌اکبر مونسان متولد سال ۱۳۴۹ و دانشجوی دکترای عمران از دانشگاه صنعتی شریف است. او سابقه ریاست هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش و مدیرعاملی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران را در کارنامه دارد و در سال ۱۳۹۱، مدیر نمونه شهرداری معرفی شده است.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طی چهارده سالی که از تشکیل‌اش می‌گذرد، ۱۰ رئیس به خود دیده که گرایش‌های سیاسی متفاوتی داشته‌اند و گاه جنجال‌آفرین بوده‌اند.

حمید بقایی را می‌توان جنجالی‌ترین رئیس این سازمان دانست. او در فاصله ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ مسئولیت داشت. در همین دوران بود که با انتقال معاونت‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی به شیراز و اصفهان، بسیاری اسناد تاریخی مفقود شدند یا آسیب دیدند.

زهرا احمدی‌پور، چهارمین زنی بود که در کابینه دوازدهم به معاونت ریاست جمهوری رسیده بود. خروج او از پست معاونت در حالی است که گلایه منتقدان روحانی از نادیده گرفتن زنان در ترکیب دولت بالا گرفته است.

در روزهای اخیر بیش از ۶۰۰ تن از فعالان میراث فرهنگی در نامه ای خواهان ابقای احمدی‌پور شده بودند.

فعالان میراث فرهنگی می‌گویند پیشینه مونسان نشان می‌دهد که دغدغه میراثی ندارد.

دیدگاه