«خاتم شیراز» به گنجینه موزه لندن افزوده شد

  • 23 مرداد 1396 - 12:04
«خاتم شیراز» به گنجینه موزه لندن افزوده شد

اثر دست‌ساخته مهدی فولادفر، هنرمند خاتم‌ساز شیرازی پس از نمایش در بخش آسیایی موزه ویکتوریا و آلبرت لندن به گنجینه این موزه افزوده شد.

حیدر علی زاهدیان، سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس گفت: این اثر هنری که یک جعبه جواهرات پنج ضلعی تمام خاتم است توسط مهدی فولادفر طراحی و ساخته شده و در نخستین دوره داوری اعطای نشان ملی برتری و مرغوبیت آثار صنایع دستی در سال ۱۳۹۰ موفق به دریافت نشان شد و پس از آن در مرحله بین المللی این رقابت در سال ۲۰۱۲ مهر اصالت یونسکو را از آن خود کرد.

به گفته او، این اثر هنری پس از بررسی‌های کارشناسی به گنجینه موزه آلبرت لندن افزوده شد.

مهدی فولادفر نیز گفت: به درخواست موزه تورنتو در کانادا یک اثر دیگر در دست تولید است که مقرر شده به بخش آموزش این موزه تعلق گیرد.

او هدف از واگذاری این اثر دست‌ساخته به موزه لندن را «شناساندن خاتم به عنوان هنر اصیل شیراز به دیگر نقاط دنیا و علاقمندان هنر» اعلام کرد.

موزهٔ ویکتوریا و آلبرت در بریتانیا از برترین موزه‌های جهان به جهت داشتن ذخائر غنی آثار هنری، و بزرگ‌ترین موزه جهان از نظر هنرهای تزئینی است.

این موزه که یک مجموعه بیش از ۴٫۵ میلیون اشیاء گوناگون است در سال ۱۸۵۲ میلادی/ ۱۲۳۱ شمسی تأسیس شده و به نام ملکه ویکتوریا و پرنس آلبرت که در جوانی درگذشت نام‌گذاری شد.

دیدگاه