دیوان عالی آمریکا درباره الواح هخامنشی ایران تصمیم می‌گیرد

  • 07 تیر 1396 - 8:22
دیوان عالی آمریکا درباره الواح هخامنشی ایران تصمیم می‌گیرد

دیوان عالی آمریکا بالاترین نهاد قضایی این کشور، پذیرفته است که پاییز امسال شکایت قربانیان انفجار در اسرائیل را بررسى کند که خواهان مصادره و فروش کتیبه‌هاى هخامنشى هستند که به امانت از ایران گرفته شده و در حال حاضر نزد دانشگاه شیکاگو است.

به گزارش بی‌بی‌سی، دادگاه تجدیدنظر به نفع دانشگاه شیکاگو و علیه این شاکیان راى داده بود و گفته بود این الواح متعلق به دولت ایران نیستند که مصادره شوند. شاکیان از این حکم در دیوان عالى فرجام‌خواهى کرده بودند.

دادگاه تجدید نظر در شیکاگو سه سال پیش حکم داده بود که این آثار برای پژوهش‌های باستان‌شناسی در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار گرفته و اهداف تجاری در امانت دادن آن وجود ندارد و بنابراین نمی‌توان رای به مصادره این کتیبه ها داد.

شاکیانی که به دنبال توقیف این الواح هستند بازماندگان حادثه یک رشته بمبگذاری در سپتامبر ۱۹۹۷ در یک مرکز خرید در بیت‌المقدس هستند که حماس مسئولیت آن را به عهده گرفته بود. در جریان این حادثه پنج نفر کشته و دویست نفر زخمی شدند.

الواح هخامنشی در جریان کاوش های باستان‌شناسی در دهه ۱۹۳۰ در ایران کشف شده و به طور امانت در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار داشته است

 

در سال ۲۰۰۳ میلادی، دادگاهی در آمریکا براساس شکایت قربانیان آمریکایی این حادثه، دولت ایران را به پرداخت بیش از پنج میلیون دلار غرامت محکوم کرده بود.

شکات پرونده به دلیل آنچه آموزش و حمایت مالی و نظامی ایران از حماس خوانده‌اند، این کشور را در این حملات مقصر می‌دانند و خواهان دریافت غرامت از محل توقیف دارایی‌های ایران در آمریکا هستند.

دادگاه اولیه استدلال شاکیان را پذیرفته بود و از آنها خواسته بود منابعی را که می شناسند تا غرامت از محل آن پرداخت شود، به دادگاه معرفی کنند.

شاکیان در این مرحله آثار باستانی ایران را که به طور امانت در اختیار موزه تاریخ طبیعی شیکاگو و موسسه مطالعات شرقی شیکاگو قرار دارد به دادگاه معرفی کرده بودند.

این اشیاء در جریان کاوش های باستانشناسی در دهه ۱۹۳۰ در ایران کشف شده و به طور امانت در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار داشته است.

 

ایران در گذشته بارها خواستار بازگرداندن این آثار شده بود. دانشگاه شیکاگو طی سالیان گذشته به مرور بیش از ۳۰ هزار شیء باستانی را به ایران بازگردانده‌ است.

مت استالپر، که نگهداری از این اشیاء را در شیکاگو را برعهده دارد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت زمانی که ثبت بقیه این اشیا به انجام برسد تمام آنها به ایران بازگردانده خواهد شد.

 

دیدگاه