سه کتاب فعالان رسانه‌ای فارس رونمایی شد

  • 26 آذر 1400 - 12:44
سه کتاب فعالان رسانه‌ای فارس رونمایی شد

سه کتاب فعالان رسانه ای استان فارس در حوزه های رسانه، شعر و شیرازپژوهی پنجشنبه در آیینی رونمایی شد که شیواالسادات عطاران عکاس ایرنا در خلق آنها نقش دارد.

این کتاب ها «لبخند عسل»، «شکوه خاموش» و «یک خبر خوب برای روابط عمومی ها» نام دارد که به همت حسن دهقان تدوین و در سرای سخن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران-مرکز فارس رونمایی شد.

«لبخند عسل» دربرگیرنده ۴۳ رباعی و دوبیتی است و افزون بر اشعار، عکس‌هایی از سه عکاس رسانه‌ای شیراز، الهه پورحسین، شیوا عطاران و امید منوچهری نیز متناسب با متن کتاب آمده است. این کتاب بیشتر در برگیرنده اشعار اجتماعی و عاشقانه است و چند شعر آیینی نیز در آن وجود دارد.
کتاب «یک خبر خوب برای روابط عمومی‌ها» نیز که دربردارنده خطاهای رایج در خبرنویسی است، راهی بازار کتاب شده است. این کتاب در ۱۱ فصل منتشر شده و به آموزش‌ها و نکات مهم در خبرنویسی و نمونه‌هایی برای درک بهترِ مفاهیم پرداخته است.
کتاب «شکوه خاموش» نیز که حاصل پژوهش و نگارش حسن دهقان و عکس‌هایی از شیواالسادات عطاران عکاس خبری و مستند  از بافت تاریخی شیراز است، دیگر کتابی بود که در این آیین رونمایی شد.

در این پژوهش ۷۴ خانه‌ ثبت ملی شده از محله‌های سنگ سیاه، سرباغ و حتی بخش‌هایی از محلات درب مسجد و سر دِزک در نقشه‌ای مدون و عکس‌های بیش از ۴۰ خانه‌ در دسترس ثبت شده است.

عکس‌های عکاس ایرنا از بافت تاریخی شیراز کتاب شد
عطاران عکاس ایرنا فارس در سخنانی در حاشیه این آیین مستندنگاری بافت تاریخی را از دغدغه‌های همیشگی خود در عرصه عکاسی توصیف و خاطرنشان کرد: بافت تاریخی شیراز بزرگ‌ترین ثروت تمدنی آن است که متأسفانه آسیب‌های جدی دیده است.
عطاران آشنایی اش با این بافت شیراز را علاوه بر دغدغه و بررسی‌های شخصی، آشنایی با فعالان میراث فرهنگی شیراز دانست و ادامه داد: به‌صورت پراکنده عکس‌هایی از این ثروت تاریخی ثبت کرده بودم اما به پیشنهاد حسن دهقان از شیراز پژوهان شهر، که به‌طور اتفاقی تعدادی از این عکس را در زمان همکاری در بولتن جشنواره تئاتر مشاهده کرده بود، تصمیم گرفتیم که برای ایجاد حساسیت نسبت به تخریب بافت، این دغدغه مشترک یعنی مستندنگاری خانه‌ها را آغاز کنیم.
وی افزود: پیش بینی می کردم ثبت عکس‌ها بیش از سه ماه زمان نگیرد اما تهیه عکس‌های این کتاب بیش از ۲ سال به درازا کشید چراکه یافتن و دست یافتن به خانه‌ها به دلایل متعدد بسیار دشوار بود.
این هنرمند عکاس با بیان اینکه در این پژوهش ۷۴ خانه‌ی ثبت ملی شده از محله‌های سنگ سیاه، سرباغ و حتی بخش‌هایی از محلات درب مسجد و سر دِزک در نقشه‌ای مدون و عکس‌های بیش از ۴۰ خانه‌ی در دسترس ثبت شده گفت: در کتاب سعی شده فضاهایی از خانه‌ها که دارای تزئینات و ارزش تاریخی هستند، ثبت و توضیحاتی مختصر از آدرس دقیق، شاخصه‌ها و شرایط نگهداری نیز درج شود.
عطاران تأکید کرد: «شکوه خاموش» قصد دارد در صورت فراهم شدن شرایط در جلدهای بعد به محلات تاریخی دیگر شیراز بپردازد.
وی تصریح کرد: با توجه به عکس‌محور بودنِ کتاب، «شکوه خاموش» در ۲۰۳ صفحه رنگی منتشر شده است و گرانی قیمت کتاب موجب شد، آن را به‌صورت الکترونیک و رایگان در بستر کتابخانه‌های الکترونیکی نشر دهیم تا دست کم به دست مخاطبان و پژوهشگران برسد. 

دیدگاه