نمایش‌هایی از کازرون و فسا برای جشنواره فجر انتخاب شدند

  • 08 آذر 1400 - 11:56
نمایش‌هایی از کازرون و فسا برای جشنواره فجر انتخاب شدند

مراسم اختتامیه سی و دومین دوره جشنواره استانی تئاتر فارس یکشنبه در سالن سبز تالار حافظ شیراز برگزار شد و هیأت داوران افزون بر معرفی برگزیدگان در رشته‌های مختلف،دو نمایش ۱۲۳۵ از کازرون و نمایش هملت بیژنی از فسا را برای حضور در جشنواره فجر معرفی کرد.

هیأت داوران سی و دومین جشنواره استانی تئاتر فارس پس از مشاهده ۹ اثر راه یافته به این جشنواره و مقایسه آن‌ها، همچنین دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را به نمایش ۱۲۳۵ از کازرون و نمایش هملت بیژنی از فسا به عنوان برگزیدگان این دوره از جشنواره اهدا کرد.

برای مقام اول کارگردانی، هیأت داوران در این بخش برگزیده‌ای نداشت.

مقام سوم کارگردانی:به دلیل خلق لحظات بدیع، هماهنگی میان عناصر و اجرای هماهنگ میان اجزای حاکم بر صحنه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱۰ میلیون ریال به آژمان بیژنی‌نسب، کارگردان نمایش هملت بیژنی از فسا اهدا شد.
مقام دوم کارگردانی: به دلیل فضاسازی مناسب و خلاقانه و هماهنگی لازم در اجرا میان عناصر و اجزای حاکم بر صحنه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۲۰ میلیون ریال به امیر نصیری برای کارگردانی نمایش ۱۲۳۵ از کازرون اهدا شد. 

لوح تقدیر کارگردانی:تقدیر به دلیل داشتن لحظات مناسب و هماهنگی میان عناصر و طراحی و اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به آقای مجتبی راوش، کارگردان نمایش بتاز-ف! از کازرون اهدا شد.

مقام سوم نمایش‌نامه‌نویسی: لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش ۱۵ میلیون ریال مشترکاً به محمدجواد صفایی برای نمایشنامه عشق و آفساید و محمدحسین بردبار برای نمایشنامه روایت داستانی کهن اما واقعی از فسا، اهدا شد. 
مقام دوم نمایش‌نامه‌نویسی: لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش ۱۵ میلیون ریال به امید نصیری برای نمایشنامه ۱۲۳۵ از کازرون اهدا شد.
مقام اول نمایش‌نامه‌نویسی: هیأت داوران در این بخش برگزیده‌ای نداشت.
بازیگری: لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱ میلیون ریال به آدرینا دهقانی، برای بازی در نمایش جن‌زده زیر لیل از شیراز، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱ میلیون ریال به ستاره هاشم‌پور برای بازی در نمایش چراغ راهنما از شیراز، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱ میلیون ریال به محمد سیروس برای بازی در نمایش ۱۲۳۵ از کازرون اهدا شد.
بازیگری زن: به دلیل هماهنگی مناسب میان عناصر و ابزار بازیگری، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به ملیحه عطایی برای بازی در نمایش روایت داستانی کهن اما واقعی از فسا داده شد.

مقام سوم بازیگری زن: به دلیل تلاش مناسب برای انتقال نقش، لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش ۱۵ میلیون ریال مشترکاً به نیلوفر تقوی‌فرد و سمیرا میرزایی برای بازی در نمایش چراغ راهنما از شیراز، اهدا شد.
مقام دوم بازیگری زن: به دلیل خلق لحظات مناسب با نقش و تلاش قابل توجه در اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱۵ میلیون ریال به محدثه سعیدیان برای بازی در نمایش ۱۲۳۵ از کازرون، اهدا شد.
مقام اول بازیگری زن: به دلیل تداوم در بازی و تسلط بر تکنیک لازم برای ایفای نقش، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به ارزش ۲۵ میلیون ریال به شراره پرویزی برای بازی در نمایش ۱۲۳۵ از کازرون اهداء شد.

مقام سوم بازیگری مرد: به دلیل تلاش صادقانه برای باورپذیری نقش، لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش ۱۵ میلیون ریال مشترکاً به سید علی حسینی برای بازی در نمایش عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی از جهرم و قاسم صادقی برای بازی در نمایش عشق و آفساید از فیروزآباد اهدا شد.
مقام دوم بازیگری مرد: به دلیل اجرای مناسب با نقش و استفاده از امکانات بازیگری، لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش ۱۵ میلیون ریال مشترکاً به امید دانشوران برای بازی در نمایش اقدس از یک جنایت جنگی از کازرون و امیر نصیری برای بازی در نمایش ۱۲۳۵ از کازرون اهدا شد.
مقام اول بازیگری مرد: هیأت داوران در این بخش برگزیده‌ای نداشت.
جایزه ویژه هیأت داوران: هیات داوران جایزه ویژه خود را به دلیل هماهنگی متناسب با اجرا و هم ردیف بودن بازیگران به تمام بازیگران نمایش هملت بیژنی از فسا اهدا کرد.
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به ارزش ۵۰ میلیون ریال به منوچهر محسنی به عنوان نماینده بازیگران گروه هملت بیژنی اهدا شد.

بروشور و پوستر: به دلیل هماهنگی میان مضمون نمایش و خلاقیت موجود، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به نگین خورشیدی، طراح بروشور و پوستر نمایش بتاز-ف! از کازرون اهدا شد.
موسیقی: به دلیل ترجمان دیگر از لحظات نمایشی، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به مصطفی منافی به خاطر موسیقی نمایش عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی از جهرم اهدا شد..
گریم: به دلیل اجرای مناسب با قصه‌های نمایش و وجود ماسک، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به فرشاد تندنویس برای نمایش جن‌زده زیر لیل از شیراز اهدا شد.
به دلیل هماهنگی مناسب با محتوا و یگانگی با اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱۵ میلیون ریال به فرزانه رادفر و فرناز فتحی، طراحان گریم نمایش هملت بیژنی از فسا اهدا شد.
طراحی لباس: به دلیل هماهنگی میان اجرا و اتمسفر، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به فروغ شهریاری، طراح لباس نمایش ۱۲۳۵ از کازرون اهدا شد.
به دلیل بداعت در طراحی و هماهنگی مناسب با اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱۵ میلیون ریال به نجمه زارعی، طراح لباس نمایش هملت بیژنی اهداشد.
طراحی صحنه: به دلیل هماهنگی مناسب میان قصه و نمایش، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به امیر نصیری، طراح صحنه نمایش ۱۲۳۵ از کازرون اهدا شد.
به دلیل هماهنگی مناسب با اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱۵ میلیون ریال به امید دانشوران، طراح صحنه نمایش اقدس از کازرون اهدا شد.

معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره استانی تئاتر فارس، اظهار کرد:تمام تلاش خود را برای بازسازی یکی از تماشاخانه‌های استان فارس و شیراز به کار خواهیم گرفت.

مهدی ابدالی ادامه داد: رویکرد اداره کل هنرهای نمایشی دوری از جشنواره‌زدگی و رفتن به سوی تولید آثار ارزشمند و فاخر هنرهای نمایشی است.

وی افزود: از آثاری که در زمینه فرهنگی، ادبی و سیره اهل‌بیت باشند، حمایت و پشتیبانی بیشتری خواهیم کرد.

صابر سهرابی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز اگر نمایش و عرصه‌ نمایش بارقه‌های اندیشه ادبیات ایرانی را با خود همراه و همسو نکند تا آن را به جهانیان و همچنین به مردمان پاک ایران‌زمین نشان دهد دست‌مایه‌ای ارزشمند برای نسل‌های بعد نخواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: غفلت و ساده‌انگاری ادبیات و فرهنگی که در کنار ما برای ارائه به نسل آینده باقی است مسیر دانش ما را تغییر داده و می‌تواند تأثیر علم و اندیشه ایرانی را کم‌رنگ‌تر کند و اگر با جدیت بدان پرداخته نشود دیر نخواهد گذشت که آن را به همراه خاطرات گذشته به دست فراموشی خواهیم سپرد.

وی بیان داشت: داستان‌های ملی و حماسی و همچنین حکایت‌ها و امثال و گویه‌هایی که نشان از تمدنی غنی و فرهنگی متعالی دارند نباید در لابه‌لای برگه‌های کتاب در سکوت باشند. این آثار ادبی که زیباترین و با ارزش‌ترین میراث بشر امروزی و فخر آن برای ایرانیان است تازگی و نوشدن را هزاران سال است به همراه دارد. ادبیات حماسی و تعلیمی و غنایی و عرفانی هر کدام سرشار از متن‌هایی جذاب و در خور اندیشیدن و برای زمانه امروز معرفی کردن است.

سهرابی اضافه کرد: امسال هنرمندان فاخر و توانایی از پیر و جوان، زن و مرد در کنار یکدیگر آثار ارزنده‌ای را ارائه و در هر چه باشکوه‌تر برگزار کردن جشنواره ما را یاری کردند تا به پربار بودن جشنواره کمک کرده باشند که صدالبته این مهم با افتخار به سرانجام رسید.

وی بیان کرد: امروز در ایستگاه پایانی جشنواره تئاتر استان فارس مفتخریم تا حمایت و همراهی خود را برای آثار فاخر و ارزشمندی که برگرفته از ادبیات غنی و فرهنگ و تمدن ایران‌ز مین است اعلام کنیم و از هنرمندان این حوزه خواستاریم تا برای آیندگان تعاریف دیگری از داشته‌های ایران‌بزرگ و ارزشمند ارائه کنند و به یادگار بگذارند.


بهره‌برداری از پروژه تالار مرکزی شیراز در سال ۱۴۰۲
مصطفی مشفقیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم در این آیین گفت: سال ۱۴۰۲، بهره‌برداری از پروژه بزرگ تالار مرکزی شیراز در چهارراه حافظیه را خواهیم دید.
وی ادامه داد: هنرهای نمایشی بیش از هر چیز نیازمند تماشاچی است که با بحران کرونا، تئاتر و هنرهای نمایشی بسیار آسیب دید.

سی و دومین جشنواره استانی تئاتر فارس از چهارم شهریور آغاز شد و هفتم این ماه خاتمه یافت که در مدت برگزاری تماشاگران حضور نداشتند و برگزاری آن به صورت مجازی بود.

دیدگاه