معاونت هنری وزارت ارشاد درگذشت «پروین بهمنی» را تسلیت گفت

  • 01 آبان 1400 - 12:08
معاونت هنری وزارت ارشاد درگذشت «پروین بهمنی» را تسلیت گفت

سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه در پیامی به مناسبت درگذشت «پروین بهمنی» نوشت: وی به توسعه فرهنگ و موسیقی ایل قشقایی خدمت کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمود شالویی» در پیام خود تصریح کرد: پروین بهمنی پژوهشگر و خواننده لالایی قشقایی به تداوم و توسعه فرهنگ و موسیقی ایل قشقایی خدمت و موسیقی قشقایی را از خاطرات و آواهای ایلیاتی احیا کرد. بهمنی دلسوز و عاشق فرهنگ و هنر بومی بود و برای شناخت، معرفی و حفظ هنر موسیقی قشقایی با جان و دل تلاش و پژوهش کرد و بخشی از این فرهنگ با کارهای ماندگار این هنرمند ثبت و در ایران و جهان معرفی شد. 

در ادامه آمده است: پروین بهمنی لالایی‌های قشقایی را جمع‌آوری کرد و لالایی او که روایت تاریخ و فرهنگ قشقایی است همیشه در گوش جان می ماند و با نام این هنرمند ماندگار است. مصیبت درگذشت پروین بهمنی را به خانواده گرامی و جامعه هنری تسلیت می‌گویم و برای این هنرمند و پژوهشگر موسیقی علو درجات را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

پروین بهمنی از هنرمندان و پژوهشگران شناخته‌شده موسیقی نواحی ایران که در این سال‌ها به «خالق لالایی‌های مادرانه ایران زمین» شهرت داشت، بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

پروین بهمنی، متولد ۱۳۲۸ در شیراز، خالق لالایی‌های محلی و پژوهشگر فرهنگ قشقایی بود. او فارغ‌التحصیل دانشسرای تربیت معلم بوده و در کسوت معلمی خدمت کرده است.

این پژوهشگر پس از سال‌ها تحقیق و اجرا و گردآوری لالایی‌های مناطق مختلف ایران‌زمین، نشان درجه یک هنری (دکتری) را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده بود.

دیدگاه