معرفی برگزیدگان همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی فارس

  • 09 شهریور 1400 - 10:33
معرفی برگزیدگان همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی فارس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اهمیت استفاده از ابزار هنر برای انتقال و تاثیرگذاری هرچه بهتر پیام‌ها و مفاهیم مورد نظر، بر لزوم توجه بیشتر به تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در سطح و اندازه ملی در فارس، تاکید کرد.

صابر سهرابی دوشنبه هشتم شهریور در آیین پایانی همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی که به شکل مجازی برگزار شد، گفت: هنر برای انتقال مفاهیم بهترین و مهمترین ابزار و به ویژه با زبان هنرهای نمایشی است و یکی از مهمترین رشته های هنری است که از طریق آن گفتگو شکل می گیرد.

وی با اشاره به شعری از حکیم ابو القاسم فردوسی بدین مضمون که؛ «ز دانا بپرسید پس دادگر/ که «فرهنگ» بهتر بود یا گهر؟ چنین داد پاسخ بدو رهنمون/ که «فرهنگ» باشد ز گوهر فزون»، گفت: این همایش ملی به میزبانی شیراز جنت طراز و پایتخت کتاب ایران و توسط موسسه آموزش عالی شیراز برگزار شد و توانست در جذب و ارائه مقاله های علمی پژوهشی همایشی بزرگ و ملی تئاتر را رقم زند.

برنامه های فرهنگی هنری فارس باید در اندازه های ملی تعریف شوند

سهرابی با بیان اینکه فارس و به خصوص شیراز، هماره مهد تمدن، فرهنگ و هنر بوده و به واسطه حضور اقوام و ادیان و مذاهب مختلف و پرورش بزرگان و مفاخری در حوزه‌های مختلف، مورد توجه جهانیان قرار داشته است، بر اهمیت تعریف و تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی ملی و بین‌المللی در این استان تاکید کرد.

دبیر علمی همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی نیز گفت: امروز اولین همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام isc مجوز دریافت کرده و از سوی مؤسسه آموزش عالی هنر شیراز برگزار می شود. هرچند کانون این همایش تئاتر بوده، اما گزینش محورهای بین رشته‌ای همچون روان شناسی، جامعه شناسی، زبان شناسی، ادبیات، فلسفه، اسطوره، موسیقی، ورزش، اقتصاد و بسیاری از رشته های دیگری که با تئاتر پیوندی دارند، زمینه را برای انجام پژوهش های بینارشته ای فراهم کرده است.

آنیتا خالقی افزود: گذشته از دامنه گسترده رشته های پژوهش شده، تاریخ و جغرافیای آثاری که پژوهشگران بر آن مطالعه داشته اند نیز بسیار گوناگون بوده و آثار کشورهای گوناگون و آثار دوره های تاریخی گسترده بیانگر این مطلب‌ست. آنگونه که بسیاری از پژوهش ها بر آثار ادبیات کلاسیک ایران و جهان بوده است.

خالقی همچنین توضیحاتی را پیرامون روند برنامه‌ریزی، اجرا و داوری این همایش ارائه داد.

رویدادی ملی با هدف توجه به ارتباط فرهنگی معنی دارد

دبیر اجرایی این همایش نیز ضمن معرفی داوران این رویداد، گفت: موسسه آموزش عالی هنر شیراز سال ۱۳۷۴ به طور تخصصی در زمینه آموزش هنر فعالیتش را آغاز کرد و با توجه به پشتوانه آن تجربیات، از سال ۱۳۸۶ طی حکمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوره به هنر شیراز تغییر نام داد.

مهدی رنجبر با اشاره به اینکه قریب به سه دهه از فعالیت این مرکز آموزش عالی می‌گذرد، گفت: این موسسه در ادامه فعالیت علمی، هنری و فرهنگی خود برآن شد تا در زمینه پژوهش های هنری نیز رویدادی ملی را با هدف توجه به ارتباط فرهنگی رقم بزند. بنابراین اولین همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی با مجوز از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام توسط موسسه آموزش عالی هنر شیراز به مدت چهار ساعت، به صورت آنلاین و از طریق سامانه Adobe connect  برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این همایش جواد امین خندقی با ارائه مقاله «مطالعه انتقادی دیدگاه کی‌ران در باب نقد اخلاقی ادبیات نمایش»، نفیسه محمدی تمنایی به واسطه مقاله «چهاربن مایه مفهومی مشترک در نمایش های آیینی ایران و تعزیه» و مهسا رون برای مقاله «مایه های ژورنالیستی در قلم میرزا طباطبایی نایینی در روزنامه تیاتر» به عنوان برگزیدگان همایش معرفی شدند.

دیدگاه