رئیس جدید انجمن قلم: آزادی بیان در خطر است

  • 11 اردیبهشت 1396 - 13:04
رئیس جدید انجمن قلم: آزادی بیان در خطر است

رگولا ونسکه وظیفه ‌اصلی خود را پشتیبانی از نویسندگان در بند و هم‌چنین مبارزه علیه پوپولیست‌های راست‌گرا در آلمان می‌داند. او از ایران به عنوان کشوری که موازین آزادی بیان را زیر پا می‌گذارد، انتقاد کرد.

به گزارش دویچه‌وله، خبرگزاری‌های آلمان از انتخاب رییس جدید انجمن قلم  (PEN) آلمان، رگولا ونسکه، خبر می‌دهند. این نویسنده‌ی ۶۲ ساله که از سال ۲۰۱۳ به عنوان دبیرکل این نهاد فعالیت دارد، جانشین یوزف هاسلینگر، رییس پیشین انجمن شد.

هدف هاسلینگر نیز که مدت چهار سال در این مقام خدمت کرد، “دفاع از حقوق بشر در بخش ادبیات” بود. این نویسنده‌ی اتریشی در آلمان با رمان “جشن اپرا” به شهرت رسید. دستمایه‌ی اصلی این رمان حمله‌ی راست‌گرایان افراطی به “خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اپرای” شهر وین است که از سه دیدگاه بازگو می‌شود.

ادامه‌ی فعالیت‌های مبارزاتی

ونسکه که تا کنون برنامه‌های گوناگونی در دفاع از آزادی قلم، پشتیبانی از نویسندگان تحت فشار و دربند و علیه پوپولیست‌های راست‌گرا در آلمان طرح‌ریزی و به مرحله‌ی اجرا در آورده، در گفت‌وگویی با بخش آلمانی دویچه‌وله‌ تاکید می‌کند که هم‌چنان به وظایف خود در این زمینه‌ ادامه خواهد داد. او می‌گوید: «تا زمانی که آزادی قلم مورد تهدید قرار بگیرد، و این امر در حال حاضر در بسیاری از کشورها رخ می‌دهد، ما هم علیه آن مبارزه می‌کنیم.»

رگولا ونسکه که علاوه بر نویسندگی به عنوان کارشناس ادبیات نیز فعالیت دارد، در این رابطه دولت‌های ترکیه، چین، اریتره، ایران و مکزیک را مورد انتقاد قرار داد و وضعیت آزادی بیان در این کشورها را “وخیم” ارزیابی کرد.

این نویسنده‌ رمان‌های “جنایی” از جمله از شرایط “خشونت، فساد و بی‌قانونی گسترده” حاکم در مکزیک نمونه آورد و از قول رییس انجمن قلم  مکزیک گفت: «در کشور ما نویسنده‌ی دربند وجود ندارد. همگی در گورستان دفن شده‌اند.»

ونسکه هم‌چنین از “فشارها و تضییقات دولتی” علیه نویسندگان و روزنامه‌نگاران روسیه خبر داد و یادآور شد که به این مناسبت، برنامه‌ی “روز بین‌المللی آزادی رسانه‌ها” انجمن که در سوم ماه مه برگزار می‌شود، به این موضوع اختصاص داده شده است. رییس جدید انجمن قلم هم‌چنین قصد دارد برنامه‌هایی در راستای مبارزه با “راست‌گرایان عوام‌فریب” در آلمان به اجرا درآورد.

واژه، ابزار واهمه‌‌برانگیز

رییس جدید انجمن قلم  که زمانی خود به عنوان روزنامه‌نگار با مجله‌ی زنانه‌ی “بریگیته” همکاری کرده، در باره‌ی اهمیت آزادی بیان می‌گوید: «واژه، جنگ‌افزاری است که رژیم‌های استبدادی بیشتر از هر اسلحه‌‌ی دیگری از آن واهمه دارند. اولین کسانی که در این نظام‌ها دستگیر می‌شوند و به زندان می‌افتند، نویسندگان و روزنامه‌نگاران هستند.»

به نظر رگولا ونسکه که سال‌ها به عنوان کارشناس امور آموزشی نهاد پژوهشی “برتلسمان” نیز فعالیت داشته، تصور این امر احتمالا برای شهروندان آلمانی، از آن‌جا که دهه‌ها است در صلح زندگی می‌کنند، دشوار باشد، زیرا «ادبیات در حال حاضر در آلمان بیشتر برای سرگرمی تولید می‌شود؛ چیزی که آخر شب را می‌شود با آن سر کرد.»

به باور ونسکه ولی “واژه از اساسی‌ترین عناصر متشکله‌ی آزادی، حقیقت و اصولا روابط بشری” است که ویژگی انسان را تعیین می‌کند و باید از آن دفاع کرد.

دیدگاه