فیلم “رژ لب زیر برقع” در دادگاه تجدیدنظر هند اجازه پخش گرفت

  • 07 اردیبهشت 1396 - 9:00
فیلم “رژ لب زیر برقع” در دادگاه تجدیدنظر هند اجازه پخش گرفت

مقامات تجدیدنظر اداره سانسور فیلم در هند حکم توقیف یک فیلم به زبان هندی را که برنده چند جایزه بین‌المللی نیز شده است، لغو کرده‌اند و با اعمال محدودیت‌هایی به آن اجازه پخش داده‌اند.

به گزارش بی بی سی، “رژ لب زیر برقع” پیشتر به دلیل آنچه استفاده بیش از حد از زنان و زن‌گرایی، وجود صحنه‌های جنسی و زبان توهین‌آمیز خوانده شده بود، موفق به دریافت مجوز نشد.

این فیلم زندگی چهار زن در شهر کوچکی در هند را به نمایش گذاشته است.

مقامات اداره تجدید نظر سانسور فیلم در هند، اکنون به این فیلم مجوز نمایش “فقط برای بزرگسالان” را داده و هم‌زمان از کارگردان آن خواسته تا برخی از صحنه‌ها را حذف کند.

این فیلم که در آن کونکونا‌سن‌شارما و راتنا ‌پاتاک‌شاه نقش اصلی را بازی می‌کنند، چند ماه پیش برای نخستین بار در توکیو به نمایش گذاشته شد و از آن به بعد چندین جایزه در جشنواره‌های فیلم جهانی را از آن خود کرده است.

هیئت تجدید نظر گفت “پس از کوتاه کردن و حذف داوطلبانه برخی از صحنه‌ها، به این فیلم مجوز بزرگسالان اعطا می‌شود”.

گزارش شده است که از فیلمساز همچنین خواسته شده تا چند کلمه از جمله موردی که اشاره به روسپیان شده، را حذف کند.

شورای مرکزی انجمن صادر کننده مجوز فیلم پیشتر شکایت کرده بود که این فیلم در کنار کلمات توهین‌آمیز و پورنوگرافی صوتی ، می‌تواند به احساسات مذهبی مسلمانان نیز صدمه وارد کند.

الانکریتا شریواستاوا، کارگردان این فیلم، ممنوعیت پخش فیلم را به عنوان حمله به حقوق زنان توصیف کرده بود و در دادگاه تجدید نظر آن را به چالش کشید.

او در برنامه جهانی بی‌بی‌سی شب گذشته (۲۵ آوریل) گفت دیدگاه زنانه این فیلم سانسورگران را “ناراحت” ساخته است.

گیتی پاندی، خبرنگار بی‌بی‌سی، می‌گوید سانسور فیلم در هند همواره کاملا نامنظم بوده اما انتقادها بر شورای سانسور در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است بویژه از سوی صنعت فیلمسازی هند.

صنعت فیلمسازی هند بر این عقیده است که شورای سانسور فیلم هند غیرمنطقی عمل می‌کند و تصمیم‌گیری‌هایش براساس برنامه‌ریزی نامناسب صورت می‌گیرد که در واقع در تضاد با جامعه‌ در حال تغییر هند است.

دیدگاه